Tulivuoren kaldera eli vajoama-allas on peräti 13 kilometriä leveä ja käsittää 24 kraatteria.

Napolissa maankuoreen on vastoin odotuksia varastoitunut energiaa, mikä povaa Campi Flegrein pelätyn purkauksen olevan toivottua todennäköisempi.

Euroopan vaarallisimpana pidetty tulivuori Campi Flegrei Italiassa käyttäytyy nyt samoin kuin ennen vuoden 1538 purkausta, josta kerrottiin Tiede-lehden helmikuun numerossa.

Purkausta on mahdoton ennustaa, mutta maankuoreen varastoitunut energia viittaa siihen, että se on yhä todennäköisempi.

Campi Flegrei ei ole varsinainen vuori, vaan kulhoksi luhistunut kraateri, jonka päällä on asutusta.

Tulivuori on ollut levoton nyt jo 67 vuotta. Maassa on myllertänyt 1950-luvulla sekä 1970- ja 1980-luvuilla, mikä on aiheuttanut pieniä maanjäristyksiä ja nostanut maata paikoitellen useita metrejä.

Tulivuoritutkijat kirjoittavat uudessa tutkimuksessa, että tämä liikehdintä on ladannut maankuoreen energiaa, joka ei olekaan purkautunut liikuntojen välissä. Maan myllerrysten vaikutus kasaantuu, mikä tekee tulivuoren purkauksesta luultua todennäköisempää.

Tutkijoilla oli apunaan uusi malli siitä, miten maa repeilee tulivuorten vaikutuksesta.

”Maan halkeilua ja liikettä seurattuamme uskomme, että tulivuori saattaa lähestyä kriittistä pistettä. Jos myllerrykset jatkuvat, purkaus on mahdollinen, ja viranomaisten olisi syytä varautua tähän”, kertoo tutkimusta johtanut Christopher Kilburn.

Epävakautta aiheuttaa tulivuoren alla kolmen kilometrin syvyydessä virtaava magma. Kun maa venyy murtumispisteeseensä, sula kivimassa saattaa purkautua halkeamista maan pinnalle. Näin ei kuitenkaan välttämättä tapahdu. Siksi purkauksen ennustaminen on vaikeaa.

”Campi Flegrei noudattaa trendiä, jonka olemme havainneet mallimme avulla muistakin maailman tulivuorista. Pystymme entistä paremmin mallintamaan, miten jännitys lisääntyy pitkiä aikoja rauhassa olleissa tulivuorissa”, Kilburn jatkaa.

Campi Flegrein purkaus merkitsisi valtavaa evakuointioperaatiota.Tulivuoren päällä asuu 360 000 ihmistä ja läheisessä Napolissa noin miljoona. Ilmastovaikutukset ulottuisivat koko Eurooppaan.

Toinen tutkijoista, Stefano Carlino, huomauttaa, että jo vuoden 1970 ja 1983 myllerrykset johtivat kymmenien tuhansien ihmisten evakuointiin.

Tulivuoren edellinen purkaus aiheutti katovuoden viitisensataa vuotta sitten. Campi Flegrein mahtipurkausta on syytetty jopa Euroopan neandertalinihmisten sukupuustosta esihistoriallisella ajalla.