Campi Flegrein tuhovoimista kertovat kraatterit näkyvät hyvin satelliittikuvassa, mutta paikan päällä ne peittyvät kasvillisuuden ja asutuksen alle. Kuva: Nasa/Earth Observing-1

Jos Campi Flegrei purkautuu, miljoonat ihmiset ovat hengenvaarassa.

Campi Flegrei on pysynyt hiljaa melkein viisisataa vuotta, siitä pitäen, kun se syksyllä 1538 purkautui viikon ajan. Laavasta kerrostui uusi pieni tulivuori, ja tuhkapilvet levisivät laajalle, mutta ihmisuhreilta lähes vältyttiin. Pukauksessa kuoli 24 ihmistä, jotka olivat taivastelemassa vastasyntynyttä vuorta, kun se yllättäen räjähti.

Vuoden 1538 purkaus oli pelkkä tussahdus verrattuna siihen, mihin Campi Flegrei pystyy. Hurjat voimansa se näytti esimerkiksi 39 000 vuotta sitten, kun se sylki uumenistaan magmaa, kiveä, kaasuja ja tuhkaa jopa kolmesataa kuutiokilometriä.

Tutkijoiden mukaan purkaus oli Euroopan tunnetun historian rajuin. Tuhkapilvet viilensivät ilmastoa maailmanlaajuisesti, ja tämän vulkaanisen talven sanotaan ajaneen ahtaalle maanosamme tuolloiset valtiaat, neandertalinihmiset. Tulkinnan oikeellisuudesta keskustellaan, mutta juuri noihin aikoihin sisarlajimme katosi itäisestä Euroopasta.

Jos Campi Flegrei purkautuisi yhtä tuhoisasti nyt, välittömässä hengenvaarassa olisi kolme miljoonaa ihmistä. Vuori sijaitsee näet keskellä asutusta. Se on aivan Napolin kupeessa ja osin sen allakin. Ilmakehään kertyvän tuhkan takia ilmasto muuttuisi nytkin globaalisti.

Merkit viittaavat purkaukseen

Italian tulivuoriobservatorion tutkijat seuraavat Campi Flegreitä herkeämättä, sillä se on antanut elonmerkkejä vuodesta 2005 lähtien. Maa alueella järisee kymmeniä kertoja kuukaudessa, tulivuorikaasuja pöllähtelee ilmoille jatkuvasti, ja maanpinta on noussut kymmeniä senttimetrejä.

Kaikki nuo voivat olla purkauksen ennusmerkkejä, ja kaikki ne nähtiin myös 1530-luvun purkauksen alla. Muutokset kertovat, että tulivuoren magmasäiliöön nousee uumenista lisää kivisulaa tai magma muuttaa kemiallista koostumustaan.

Sitä, milloin ja miten rajusti Campi Flegrei purkautuu, on kuitenkin mahdoton sanoa. Campi Flegrei kuuluu supertulivuoriin, samaan tyyppiin kuin kuulu Yellowstone Yhdysvalloissa, ja niiden käyttäytymistä tunnetaan vielä paljon huonommin kuin tavallisten tulivuorten.

Edes purkauspaikkaa ei pysty päättelemään ennakkoon, sillä supervuoret eivät ole perinteisiä tulivuoria, joilla useimmiten on yksi selvä purkauskanava. Supertulivuoret ovat laakeita altaita, joissa piilottelee kymmeniä mahdollisia purkauspesäkkeitä. Niin piilottelee myös Campi Flegreissä.

Helmikuun Tiede-lehdessä on ulkomaanaiheiden erikoistoimittajan Hannu Pesosen laaja artikkeli, joka kertoo Campi Flegrein heräämisestä, uumenten tarkkailusta ja purkauksen varalle laadituista evakuointisuunnitelmista.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin uudessa Digilehdet-palvelussa kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä.

kfa