Gambialaiset tytöt todennäköisesti kasvavat äitejään pidemmiksi ja hoikemmiksi. Kuvassa neljän polven naisia ja tyttöjä samasta perheestä. (Kuva: Current Biology, Courtiol et al.)

Vielä 50 vuotta sitten lyhyys ja muodokkuus olivat valttia.

Sitä mukaa kuin Länsi-Afrikan Gambiassa elinikä on pidentynyt ja syntyvyys vähentynyt, naisten keskimääräinen vartalonmuoto on muuttunut. Vielä puoli vuosisataa sitten vallalla olivat lyhyet naiset, joiden painoindeksi oli korkea. Sittemmin keskivertovartalo on vaihtunut pidemmäksi ja hoikemmaksi.

Tutkijat Rickard ja Alexandre Courtiol Saksan Leibnizista työtovereineen havaitsivat trendinmuutoksen seuloessaan tarkkoja terveystilastoja, joita brittiläiset lääketieteilijät ovat keränneet Gambian maaseudulta yli 55 vuoden ajalta.

Osittain syynä kehitykseen on se, että luonnonvalinnan fokus on siirtynyt hengissäpysymiskyvystä seksuaalisuuden suuntaan, tutkijat arvelevat. Tämä ei kuitenkaan heidän mukaansa selitä koko muutosta, vaan taustalla on myös muita, toistaiseksi selvittämättömiä, ympäristötekijöitä.

Havainto saattaa kertoa ihmisten evoluutiosta laajemminkin, tutkijat huomauttavat: "Valtaosa maailman ihmispopulaatioista on joko äskettäin kokenut tai on juuri kokemassa vastaavan muutoksen, jossa sekä kuolleisuus että syntyvyys vaihtuvat korkeista mataliksi."

Tutkimuksen julkaisi Current Biology -lehti.