Peukutus vaikuttaa vaaleissakin.
Peukutus vaikuttaa vaaleissakin.

Äänestysinto tarttuu kaverista toiseen sosiaalisessa mediassa. 

Yksi Facebookiin levitetty viesti vaikutti miljoonien yhdysvaltalaisten äänestyskäyttäytymiseen vuoden 2010 kongressin vaaleissa, selvisi Naturen julkaisemassa tutkimuksessa.

Kalifornian yliopiston politiikan tutkija James Fowler ja hänen kollegansa tekivät valtavan kokeen, jossa he lähettivät viestin yli 60 miljoonan äänestysikäisen Facebook-sivulle vaalien äänestyspäivänä.

Toisille kohdehenkilöille lähetettiin viestissä äänestysinformaatiota sekä Äänestin-painike, jota he saattoivat klikata. Toisille puolestaan lähetettiin sama viesti mutta mukana tuli vielä muutaman sellaisen kaverin profiilikuva, jotka olivat jo painaneet Äänestin-nappia.

Lisäksi tutkijat vertasivat Facebookista keräämäänsä dataa varsinaisiin äänestystietoihin, jotka joissain osavaltioissa ovat julkisia.

Tutkimuksessa selvisi, että poliittinen aktivointi todella toimii sosiaalisessa mediassa. Se vaikuttaa niin poliittiseen mielipiteenilmaisuun, tiedon etsintään kuin todelliseen äänestyskäyttäytymiseen. Kaikkein eniten online-viesti tehosi, jos se sai tukea Facebook-kavereilta ja etenkin läheisiltä ystäviltä.

Tutkijat arvioivat, että viesti yllytti suoraan vaaliuurnille 60 000 uutta äänestäjää ja lisäksi epäsuorasti sosiaalisen tartunnan kautta vielä 280 000 äänestäjää. Yhteensä se toi vaaleihin 340 000 lisä-ääntä, mikä vastaa 0,14 prosenttia Yhdysvaltain äänestysikäisistä.