Tosifanin suru rakkaan sarjan menettämisestä on todellista, vaikka sarjan hahmot eivät sitä olekaan. Kuva: Jiri Hodan, Wikimedia Commons.
Tosifanin suru rakkaan sarjan menettämisestä on todellista, vaikka sarjan hahmot eivät sitä olekaan. Kuva: Jiri Hodan, Wikimedia Commons.

Hyvä loppuratkaisu auttaa katsojaa luopumaan sarjasta.

Suosikkitelevisiosarjan loppuminen voi saada fanit tuntemaan samankaltaista kipua ja tuskaa kuin läheisen ihmisen kuolema, selviää yhdysvaltalaisten Cristel Russelin ja Hope Jensen Schaun tutkimuksesta. Tuottajan kannattaa kirjoittaa sarjalle hyvä kuolema, sillä hyvä saattohoito sitouttaa fanit oheistuotteisiin vielä vuosiksi eteenpäin.

Russel ja Schau seurasivat yli vuosikymmenen ajan, miten neljän eri tv-sarjan fanit reagoivat sarjan lopettamiseen. Tutkittavat sarjat olivat Suomessakin nähdyt Sopranos ja Entourage sekä Yhdysvalloissa yli 40 vuotta pyörinyt All My Children ja Uudessa-Seelannissa 2000-luvulla esitetty Outrageous Fortune.

Sarjojen loputtua fanit kertoivat surunsa lähteiksi rakkaiden hahmojen menettämisen sekä epätietoisuuden siitä, mitä sarjan maailmassa olisi tapahtunut seuraavaksi. Myös pelko tv-sarjan ympärille syntyneen faniyhteisön hajoamisesta suretti. Fanit tapasivat toisiaan fyysisesti katsomalla sarjaa yhdessä ja virtuaalisesti internetin fanisivustojen välityksellä.

Sarjan loppuminen pakotti muokkaamaan myös omaa identiteettiä, joka oli osin rakentunut sarjan fanittamisen ympärille.

”Fanit, jotka todella välittivät rakastamistaan 'ystävistä' televisiossa, kokivat heidän menettämisensä samaan tapaan kuin tosielämän erotilanteet”, professori Russel kertoo tiedotteessa. ”Tätä käsitellään kuten fyysistäkin menetystä, eli etsimällä muita samoin tuntevia ja muistelemalla hyviä aikoja, jolloin sarja oli vielä hengissä.”

Fanien reaktio suosikkisarjan lopettamiseen riippui voimakkaasti siitä, miten hyvän päätöksen sarja sai. Esimerkiksi Sopranos-sarjan epäselvä loppu sivalsi faneja erityisen syvältä, kun taas osa Entouragen himokatsojista koki, että sarja päättyi kunniallisesti huipulla ennen kuin tarina ehti väljähtyä.

Kun katsoja koki sarjansa ”eläneen hyvän elämän”, hän oli muita innokkaampi kuluttamaan sen brändiä jatkossakin esimerkiksi uusintojen tai dvd-kokoelmien muodossa.

Tutkimuksen julkaisi The Journal of Consumer Research.