DENVER, COLORADO - Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat ensi kertaa kuvanneet, mitä aivoissa tapahtuu, kun ne käsittelevät kemiallisia viestiyhdisteitä, feromoneja.

Hiiren aivoissa on erityinen koneisto, joka muodostaa vieraasta lajitoverista yksilöllisen hajujäljen. Sen perusteella ratkeaa, onko vastaantulija potentiaalinen parittelukumppani tai tappelupukari.

Feromonit aistii vomeronasaalinen elin, joka on pieni nystyrä nenän limakalvoilla. Sitä kutsutaan myös kuudenneksi aistiksi ja ylimääraiseksi nenäksi. Hiirellä elimen läpimitta on vain pari millimetriä. Vomeronasaalisesta elimestä aistimus välittyy otsalohkon alapuolella sijaitsevaan hajukäämiin, missä on feromoneille herkkiä hermosoluja. Osa niistä reagoi pelkästään vastapuolen sukupuolen paljastaviin feromoneihin, toiset naapurin geneettiseen kokoonpanoon. “Hermosolut eivät ole kuitenkaan alisteisia hajukäämille”, tutkija Lawrence Katz huomauttaa. “Solut ja hajukaami sijaisevat vain sattumalta vierekkäin.”

Eläinkunnassa feromonit ovat välttämättömiä. Ne säätelevat muun muassa lisääntymistä. Ihmisellä viestikemikaalit aktivoivat samoja aivoalueita kuin jyrsijöillä, mutta niiden merkitys on tuntematon. Toisaalta tiedetään, että naisten kuukautiskertoa voidaan samanaikaistaa toisten naisten hajuilla.

North Carolinan osavaltiossa sijaitsevan Duke-yliopiston tutkimustuloksia esiteltiin Yhdysvaltain tiedeviikolla Denverissä. Torstaina käynnistyneeseen tapahtumaan osallistuu noin 6 000 tutkijaa ja asiantuntijaa. Sen jarjestää Yhdysvaltain tieteenedistämisseura AAAS, joka julkaisee maailman johtavaa ja laajalevikkisintä tiedelehteä, Sciencea. AAAS:lla on 138 000 jäsentä yli 130:ssa maassa.