Banaanikärpäskoiras (Drosophila melanogaster), jolta puuttuu tietty hajureseptori, ei pysty tunnistamaan naarasta. Puuttuva GR68a-reseptori aistii naaraalle ominaista viestimolekyyliä, feromonia. Poikkeavat banaanikärpäskoiraat aloittavat pariutumisrituaalin, mutta jättävät leikin kesken. Muuten niiden käyttäytyminen on täysin normaalia, kerrotaan Duke-yliopiston lehdistötiedotteessa.

Neuron -lehdessä julkaistu tutkimus on ensimmäinen laatuaan. Feromonimonireseptoreja ei ole aiemmin pystytty yhdistämään suoraan pariutumiskäyttäytymiseen.

Feromonit ovat eläinten erittämiä kemiallisia yhdisteitä, jotka toimivat signaalina toiselle saman lajin yksilölle. Reseptorit ovat puolestaan solupinnan erikoistuneita rakenneosia, jotka tunnistavat molekyylejä ja välittävät viestin edelleen soluun. Hyönteismaailmassa feromonit liittyvät usein paritteluun.