Floresinihmisen ja vanhempien ihmisapinoiden käden monikulmaluu on muodoltaan kiilamainen (vasen), nykyihmisellä ja neandertalilaisella saapasmainen (oikea). Kuva: Science

Ranneluut vahvistavat, ettei homo floresiensis ollut nykyihminen.

Tutkijat ovat löytäneet uutta näyttöä sen puolesta, että kiistelty Homo floresiensis on kuin onkin oma lajinsa.

Smithsonian instituutin tutkija Matthew Tocherin johtama kansainvälinen tutkimusryhmä havaitsi, että H. floresiensin ranneluut ovat erimuotoiset kuin nykyihmisellä ja neandertalinihmisellä. Floresinihmisen ranne muistuttaa enemmän muiden ihmisapinoiden luita.

Indonesian Floresin saarella asuneiden lilliputti-ihmisten on arvioitu eläneen noin 10 000 – 120 000 vuotta sitten. Uuden tutkimuksen perusteella laji näyttäisi eriytyneen nykyihmiseen ja neandertalilaiseen johtaneesta kehityslinjasta jo ennen kuin ranneluut kehittyivät nykyiseen muotoonsa.

Osa tutkijoista on pitänyt vuonna 2003 löydettyjä fossiileja pienikasvuisina nykyihmisinä. Osa taas vakuuttui jo aiemmin kallovertailujen perusteella siitä, ettei kyseessä ole nykyihminen. Kiistaan voit perehtyä tarkemmin Tiede-lehden artikkelissa.

Uusimman näytön julkaisee Science tänään.