Tavallista nuhakuumetta aiheuttavat virukset tuhoavat syöpäsoluja – ainakin koe-eläimissä. Coxsackie–virukset nitistävät melanoomasolut, mutta jättävät muut solut rauhaan, kertovat New Scientist ja Clinical Cancer Research -lehdet.

Coxsackie–virukset hakeutuvat hanakasti syöpäsoluihin, koska jälkimmäisten pinnalla on runsaasti samoja valkuaisaineita, joita virus hyödyntää päästäkseen solujen sisään. Australialaisen Newcastlen yliopiston tutkijat ruiskuttavat viruksia hiiriin, joihin oli istutettu ihmisen melanoomasoluja. Jyrsijöiden kasvaimet katosivat kuukauden kuluessa. Vain harvojen virusten tiedetään iskevän syöpäsoluihin. Darren Shafrenin johtama työryhmä aikoo seuraavaksi selvittää hoidon turvallisuutta parantumattomasti sairailla ihosyöpäpotilailla.

Enteroviruksiin lukeutuvat coxsackie-virukset infektoivat ihmisen soluja, ja aiheuttavat erilaisia sairauksia lievistä hengitystieinfektioista vakaviin keskushermoston ja sydänlihaksen tulehduksiin. Tällä hetkellä tunnetaan 34 erilaista coxsackie-virusta, jotka jaetaan A- ja B-ryhmiin biologisten ominaisuuksien perusteella. Shafrenin käyttämät coxsackie A-virukset aiheuttavat nuhakuumeen lisäksi lasten enterorokkoa ja aivokalvontulehduksia.