Cambayn meripihkaesiintymästä Intiasta löytynyt muurahainen.

Meripihka paljasti Intian olleen aina tiiviissä biologisessa yhteydessä muuhun maailmaan.

Yli 50 miljoonaa vuotta meripihkassa säilyneet hyönteiset tarjoavat näyttöä siitä, että Intian eliöstö ei kehittynyt niin suuressa eristyksessä kuin on luultu.

Intian ainutlaatuisen kasvi- ja eläinlajiston on ajateltu kehittyneen mantereen 100 miljoonaa vuotta kestäneen pohjoiseen suuntautuneen mannerliikunnon aikana. Se päättyi massiiviseen törmäykseen Aasiaan ja synnytti Himalajan vuoriston.

Bonnin yliopiston paleontologi Jes Rust kollegoineen tutki yli sata kilogrammaa meripihkaa 50 miljoonaa vuotta vanhasta kerrostumasta läntisessä Intiassa ja tunnisti selkeitä kemiallisia merkkejä siitä, että pihka oli peräisin maailmanlaajuisesti levinneen trooppisen puuheimon edustajista. Fossiili on peräisin juuri Aasiaan törmäämistä edeltäviltä ajoilta.

Tutkijat liuottivat pihkan ja saivat talteen yli 700 näytettä hyönteisiä, hämähäkkieläimiä ja äyriäisiä yli 55 heimosta, sekä kasvien ja sienten jäänteitä. Hyönteiset paljastivat yllättäviä maantieteellisiä yhteyksiä nykyisiin Aasian ja Australian lajeihin, ja jopa muinaisiin esi-isiin niinkin kaukana kuin Meksikossa ja Keski-Amerikassa.

Tutkimuksen julkaisi PNAS.