Kolmetoista vuotta kuplaksi osoittautuneen kylmäfuusion jälkeen tarjolla on jälleen uusi pienimuotoinen keino vety-ydinten liittämiseksi yhteen heliumin ytimiksi, jolloin vapautuisi valtavasti energiaa. Enteellistä tai ei, tutkijat kutsuvat menetelmäänsä kuplafuusioksi.

Rensselaerin teknisessä korkeakoulussa Yhdysvalloissa kokeiltiin fuusion synnyttämiseksi sonoluminesenssia. Sopivasti suunnatulla ultraäänellä saadaan nesteeseen pieniä kuplia, jotka äkisti luhistuessaan voivat kuumeta tuhansiin asteisiin. Sonoluminesenssi tarkoittaa kirjaimellisesti äänen synnyttämää valoa, sillä kuumasta kuplanjämästä lähtee lyhyt valonvälähdys. Sonoluminesenssia on tutkittu Suomessakin Teknillisessä korkeakoulussa.

Rensselaerin tutkijat sanovat pääsevänsä kuplissa miljooniin asteisiin, kun nesteenä käytetään asetonia. Se voisi jo riittää vety-ydinten yhtymiseen heliumin ytimiksi, jolloin koeputkessa matkittaisiin samaa reaktiota kuin vetypommissa ja Auringossa. Asetonin vetyatomit korvattiin raskasvedyn eli deuteriumin atomeilla, koska ilman deuteriumia fuusio ei onnistu.

Tiedeyhteisö suhtautuu tällaisiin jymyuutisiin hyvin varauksellisesti, mutta tämä uutinen on otettava vakavasti, koska maailman arvostetuimpiin tiedelehtiin kuuluva Science julkaisee Rensselaerin tutkijaryhmän raportin perjantaina. BBC:n verkkouutiset kertoo, että samanlaista koetta yritettiin Oak Ridgen laboratoriossa viime kesänä, mutta fuusioreaktiossa vapautuvia neutroneja ei havaittu, joten ilmeisesti ei fuusiotakaan tapahtunut. PhysicsWeb-verkkosivulla kuplafuusioon suhtaudutaan hyvin epäillen. Myös Rensselaerin ryhmä sanoo lehdistötiedotteessaan, etteivät neutronimittaukset ole antaneet yksiselitteistä vastausta.