Magneettikenttä tyrmätään suprajohteiden avulla.

Fyysikot ovat kehittäneet uudentyyppisen magneettisen suojan, joka estää ulkoisen magneettikentän pääsyn suojattuun kohteeseen ja samalla estää kohteen aiheuttaman magneettikentän etenemisen suojan ulkopuolelle tehnden sen magneettisesti näkymättömäksi.

Barcelonan yliopiston tutkijat ovat nimenneet keksintönsä ensimmäiseksi antimagneetiksi. Se koostuu useista kerroksista erilaisia materiaaleja, mutta ytimen muodostavat suprajohteet – joiden avulla voidaan valmistaa myös voimakkaita magneetteja.

Suprajohde pitää kuitenkin suojata useilla magneettisesti erilaisilla "metamateriaaleilla", jotta siitä itsestään tulee magneettisesti huomaamaton.

Fyysikot havainnollistivat keksintöään tietokonesimulaatiolla. He toivovat, että useat muut laboratoriot alkaisivat kehittää siitä konkreettisia antimagneetteja.

Tutkijat visioivat, että keksintöä voisi hyödyntää esimerkiksi lääketieteessä. Esimerkiksi potilaita, joilla on sydämentahdistin tai muu metallinen implantti, ei tätä nykyä voi kuvantaa magneettikuvauslaitteilla.

Tutkimuksen julkaisi New Journal of Physics.