Saksalaistutkijat tekivät fotoneista Bosen-Einsteinin kondensaatin, jota väitettiin mahdottomuudeksi.

Bonnin yliopiston fyysikot ovat kehittäneet täysin uudenlaisen valonlähteen, fotoneista rakentuvan Bosen-Einsteinin kondensaatin, jossa hiukkaset käyttäytyvät yhdessä kuin yksi ainoa superhiukkanen. Vielä äskettäin tutkijat olivat sitä mieltä, että sellaisen koostaminen on sula mahdottomuus.

Ongelmana on ollut se, että kun valohiukkasia eli fotoneita jäähdytetään, ne katoavat. Jäähdyttäminen taas on olennaista, jotta Bosen-Einsteinin kondensaatti saadaan syntymään.

Saksalaistutkijat tekivät mahdottomasta mahdollisen kahdella heijastavalla peilillä, joiden väliä valonsäde laitettiin ponnahtelemaan edestakaisin. Heijastavien pintojen välissä oli pigmenttiliuosta, jonka molekyyleihin fotonit törmäsivät.

"Kolareissa molekyylit ikään kuin nielaisivat fotonit ja sylkäisivät ne taas ulos", professori Martin Weitz Bonnin yliopistosta selittää. "Samalla fotonit omaksuivat nesteen lämpötilan ja jäähtyivät." Fotonien määrää lisättiin pigmentissä laserilla, ja lopulta niistä saatiin tiivistymään superfotoni.

Näin muodostunut fotoni-Bose-Einstein-kondensaatti on valonlähde, jolla on lasermaisia ominaisuuksia. Toisin kuin laser, sen pitäisi toimia myös ultravioletti- ja röntgenalueella. Sitä voitaisiin hyödyntää muun muassa spektrometreissä ja tietokoneissa.

Tutkimuksen julkaisi Nature.