Hubble-avaruuskaukoputkella ja Havaijilla sijaitsevalla Keck-kaukoputkella on löydetty galaksi, joka syntyi jo 750 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen, New Scientist -lehti kertoo. Kansainvälistä tutkijaryhmää johti Pyreneiden observatorion Jean-Paul Kneib.

Huippukaukaisen galaksin havaitseminen oli hieman mutkikasta, sillä kohde olisi ollut liian himmeä jopa Keckin kymmenmetriselle pääpeilille, ellei hyväksi olisi käytetty erästä kosmologista jekkua. Jekku oli semmoinen, että taivasta tarkkailtiin suuren galaksijoukon Abell 2218:n suunnassa. Galaksijoukon massa taivutti sen ohi kulkevaa valoa linssin lailla, ja näin se takana olevan varhaisgalaksin kirkkaus voimistui 25-kertaiseksi. Se riitti havaintojen tekoon.

Valon aallonpituusjakauma paljasti, että valo oli lähtenyt matkaan jo 750 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen eli noin 13 miljardia vuotta sitten. Galaksin läpimitta oli silloin vain viideskymmenesosa oman galaksimme Linnunradan nykyisestä läpimitasta. Gravitaatiolinssinä toimineesta Abell 2218:sta on kuva Euroopan avaruusjärjestön ESA:n verkkosivulla.