Avaruusteleskooppi Hubble on löytänyt kohteen, joka saattaa olla kaukaisin koskaan havaittu galaksi.

Kalifornian yliopiston tutkijat Santa Cruzissa uskovat todennäköisesti löytäneensä avaruuskaukoputki Hubblella kaukaisimman koskaan havaitun galaksin jopa 13,2 miljardin valovuoden päästä. Tähtitieteilijät työnsivät Hubblen rajoja entistä kauemmaksi aikoihin, jolloin alkuräjähdyksestä oli kulunut noin 480 miljoonaa vuotta.

"Olemme tulossa hyvin lähelle ensimmäisiä galakseja, joiden uskomme syntyneen 200-300 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen", sanoi tähtitieteen professori Garth Illingworth Naturessa julkaistusta tutkimuksestaan.

Hubblen infrapunakuvia tutkimalla tähtitieteilijät saivat selville, että 480-650 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen galakseissa tapahtui dramaattisia muutoksia. Tänä aikana tähtien muodostus maailmankaikkeudessa kymmenkertaistui, Illingworth sanoi.

Löydöt sopivat yhteen sen ajatuksen kanssa, että galaksit kasvoivat ja sulautuivat yhteen pimeän ainaan gravitaatiovaikutuksen ansiosta.