Uudella menetelmällä löytyi kaukaisin koskaan havaittu galaksijoukko, kertoo New Scientist. Ennätysmäisen etäinen galaksijoukko XMMU J2235.3-2557 on yhdeksän miljardin valovuoden päässä täältä. Samalla tavalla saatetaan jatkossa löytää useita uusia joukkoja, joiden avulla opitaan lisää universumin alkuajoista.

Löydetty galaksijoukko on puoli miljardia valovuotta kauempana kuin aikaisemman ennätyksen haltija. Christopher Mullis Michiganin yliopistosta korostaa, että puoli miljardia vuotta on pitkä aika galaksien elämässä. Kenties tuhansista jäsenistä koostuva galaksijoukko näyttää muodostuneen, kun universumi oli noin 2,5 miljardin vuoden ikäinen. Seuraavan kahden miljardin vuoden aikana se kehittyi sellaiseksi kuin näemme sen nyt.

Joukko on todella suuri, sillä siinä on valtavat määrät 70 miljoonan asteista kaasua, jonka tähtitieteilijät havaitsivat Euroopan avaruusjärjestön XMM-Newton –röntgensatelliitilla. Kaasu kuumenee, kun joukon galaksit syöksyvät toisiaan kohti ja joukko tiivistyy. Se, että kaasu on asettunut pallomaiseen muotoon, kertoo tutkijalle joukon olevan keski-ikäisen.

“Olimme odottaneet, että näin kaukainen joukko olisi ollut hieman nuorekkaampi”, sanoo Mullis New Scientistin verkkouutisessa. ”Mutta tämä kaveri näyttää melko vanhalta.”

Vain viisi muuta galaksijoukkoa on löytynyt 7,5 miljardia valovuotta kauempaa. Alle 3,5 miljardin valovuoden päästä on sen sijaan paikallistettu noin tuhat joukkoa. Tämä johtuu siitä osittain, ettei universumissa ollut vielä monia suuria rakenteita 7,5 miljardia vuotta sitten ja osittain siitä, että kaukaisia kohteita on vaikea havaita.

Mullis kumppaneineen kehitti kaukaisten galaksijoukkojen etsimiseen oikotien. He kirjoittivat tietokoneohjelman, joka seuloo XMM-Newtonin arkistoiduista havainnoista röntgensäteilyläiskät, jotka saattaisivat kuulua kaukaisiin galaksijoukkoihin. Seuraavaksi he havaitsevat ehdokkaat nopeasti maanpäällisellä VLT-kaukoptkella (Very Large Telescope) ja poimivat joukosta punaisimmat tarkempaan syyniin. Universumin laajeneminen nimittäin venyttää kaukaisten kohteiden säteilyn punaiseen päin.

”Tässä vaiheessa XMMU J2235.3-2557 näytti uskomattoman punaiselta”, kertoo Mullis. Tarkemmat mittaukset sen 12:ta galaksista osoitti, että joukko on tuon ennätyksellisen yhdeksän miljardin valovuoden päässä.