Eri vaiheissa olevat törmäykset kertovat, miten galaksit sulautuvat toisiinsa (Yale/NDWFS/MUSYC).

Yli puolet lähiuniversumin galakseista on törmännyt ja sulautunut toiseen galaksiin kuluneen kahden miljardin vuoden aikana. Johtopäätös perustuu satojen galaksien analysointiin.

Galaksien on jo pitkään arveltu muodostuvan pienten galaksijoukkojen yhteentörmäyksissä. Ajatuksessa on kuitenkin ollut särö: miten eheiltä näyttävät, suuret galaksit, jotka ovat vanhempia kuin pienemmät naapurinsa, ovat ehtineet syntyä törmäyksissä niin nopeasti alkuräjähdyksen jälkeen.

”Tutkimuksemme osoittaa, että massiiviset galaksit todella syntyvät törmäyksissä. Kolarit yksinkertaisesti tapahtuvat nopeasti ja niiden jättämät jäljet ovat hyvin heikkoja ja siksi vaikeasti havaittavia”, sanoo Yalen yliopiston tutkija Pieter van Dokkum yliopistonsa tiedotteessa. Dokkum käytti tutkimukseensa kahta uutta syväkuvaa universumista. Niiden nimet ovat NOAO Deep Wide-Field Survey ja Multiwavelength Survey by Yale/Chile.