Taitelijan n

Linnunradan laitaman tähdet voivat olla perua samanlaisista systeemeistä kuin nykyiset kääpiögalaksit.

Kääpiögalaksi Sculptorista löytynyt tähti muistuttaa kemiallisesti paljon oman galaksimme halon tähtiä. Molemmissa on hyvin vähän metallia. Tämä samankaltaisuus antaa tukea ajatukselle, että Linnunradan halo muodostuu kappaleista, joilla on jotain tekemistä nykyisten kääpiögalaksien kanssa.

Oman Linnunratamme tähtihalo sisältää tähtiä, joissa on hyvin vähän metallia verrattuna galaksin muiden osien tyypillisiin tähtiin. Nykyiset kosmologiset mallit viittaavat siihen, että halo muodostui monen pienemmän systeemin yhteenliittymänä. Kääpiögalakseista ei kuitenkaan ennen tätä ollut löytynyt vähämetallisia tähtiä, joten näytti siltä, että kääpiögalaksit tai niiden esiasteet eivät ole merkittävästi luovuttaneet tavaraa Linnunradan haloon.

Tutkimusryhmä mittasi 11 aineen pitoisuudet Sculptorin tähdestä korkearesoluutiospektroskopialla. Niistä voitiin päätellä, että systeemit, jotka miljardeja vuosia sitten hajosivat muodostaen Linnunradan halon, eivät olleet perustaltaan erilaisia kuin nykyisten kääpiögalaksien esimuodot.

Tutkimuksen julkaisi Nature.