Tähtitieteilijät ovat paikallistaneet ensimmäisen kerran tähden, joka on pakenemassa Linnunradasta. Sen arvellaan saaneen pakoon tarvittavan lisänopeuden galaksimme keskustan mustalta aukolta.
”Emme ole koskaan aikaisemmin nähneet tähteä, jota Linnunr...

”Emme ole koskaan aikaisemmin nähneet tähteä, jota Linnunradan vetovoima ei enää pysty pidättelemään”, sanoo Harvard-Smithsonian Center for Astrophysicsin tutkija Warren Brown laitoksensa tiedotteessa.Pakenija tunnetaan nimellä SDSS J090745.0+024507. Brown löysi sen 6,5-metrisellä kaukoputkella, joka sijaitsee Tucsonissa, Arizonassa.

SDSS J090745.0+024507 kiitää Linnunradan esikaupunkien halki noin 2,4 miljoonan kilometrin tuntivauhtia. Tämä on kaksi kertaa lujempaa kuin miniminopeus, joka tarvitaan galaksimme vetovoimasta irtautumiseen.

Tutkijat selittävät pakenijan suuren nopeuden sillä, että se olisi kuulunut alunperin Linnunradan keskustan alueella olleeseen kaksoistähtijärjestelmään. Keskustassa oleva jättiläismäinen musta aukko olisi myöhemmin siepannut sen kumppanin. Tässä rytäkässä pakenija olisi sinkoutunut hurjaa vauhtia ulos. Jo 17 vuotta sitten laskettiin teoreettisesti, että tällaisesta tilanteesta ulos syöksyvä tähti saattaa saavuttaa sellaisen nopeuden, että se voittaa Linnunradan vetovoiman ja pakenee galaksien väliseen tyhjyyteen.

Sekin on laskettu, että parhaillaan Linnunradasta olisi samasta syystä pakenemassa noin tuhat tähteä. Tuhat sadasta miljardista ei ole kovin monta, joten ensimmäisen löytymistä pidetään pienenä ihmeenä.

Lisää galaksien väliseen yksinäisyyteen tuomittuja pakenijoita onnistutaan paikallistamaan ehkä jo viiden vuoden päästä. Silloin Euroopan avaruusjärjestön GAIA-satelliitti, joka mittaa miljardin tähden paikan ja nopeuden tarkasti, laukaistaan avaruuteen.