Sininen suihku yltää naapuriin ja jatkaa matkaansa sen ohi. Kuva: <span class="photographer">NASA/CXC/CfA/Evans et al. /STScI/ NSF/VLA/STFC/JBO/MERLIN</span>
Sininen suihku yltää naapuriin ja jatkaa matkaansa sen ohi. Kuva: NASA/CXC/CfA/Evans et al. /STScI/ NSF/VLA/STFC/JBO/MERLIN

Galaksi yllätettiin sohimasta toista voimakkaalla suihkulla.

Galaksi yllätettiin sohimasta toista voimakkaalla suihkulla, joka lähtee galaksin keskellä olevasta jättiläismäisestä mustasta aukosta. Vastaavaa ei ole nähty koskaan aikaisemmin. Suihku saattaa tuhota tielleen osuvia planeettoja. Toisaalta se vauhdittaa tähtien syntyä ja muokkaa näin uhriksi joutuneen galaksin kehitystä.

Sotivat galaksit kiertävät hyvin lähellä toisiaan. Ne tunnetaan nimellä 3C321. Kummankin keskellä on jättiläismäinen musta aukko. Ilmeisesti pienempi galakseista on nyt ajautunut suuremman suihkun kohdalle.

Voimakkaat suihkut, jotka saavat hurjan energiansa mustan aukon liepeiltä ovat yleisiä, mutta niihin liittyy vielä monia avoimia kysymyksiä. Tutkijat pohtivat muun muassa sitä, miten suihkussa olevat hiukkaset kiihtyvät.

Ennennäkemätön tilanne onnistuttiin dokumentoimaan monen kaukoputken ja satelliitin yhteistyöllä. Hankkeeseen osallistuivat muun muassa Hubble- ja Spitzer-avaruuskaukoputket, Chandra-röntgensatelliitti ja kaksi maanpäällistä radio-observatoriota.

Kuvan julkaisi Nasan tiedote.