Valkoinen piste kuvan keskelllä on kaukana hiipuva gammapurkaus. Kuva: ESA/NASA

Oletko nähnyt painajaisia lähiavaruudessa räjähtävästä gammapurkauksesta, joka tuhoaa maapallon elämän? Tällaisia kyselee Ohion valtion yliopiston tiedote. Samaan hengenvetoon se kertoo, ettei syytä huoleen ole.

Tutkijat todella arvelevat, että lähellä sattuva gammapurkaus voisi hävittää elämän maapallolta. Gammapurkaukset ovat korkeaenergisiä säteilykiiloja, jotka syöksyvät avaruuteen supernovana räjähtävän tähden magneettisilta navoilta. Räjähtävän tähden pitää olla erittäin massiivinen ja nopeasti pyörivä. Muutoin syntyy aivan tavallinen supernova.

Krzysztof Stanek kumppaneineen kartoitti havaittuja gammapurkauksia ja huomasi, että ne tapahtuvat yleensä pienissä, epäsäännöllisen mallisissa galakseissa, joissa on vähän raskaita alkuaineita. Meidän galaksimme Linnunrata on kaikkea muuta. Se on suuri, säännöllisen muotoinen ja raskaita aineitakin siinä on suhteellisen paljon. On siis erittäin epätodennäköistä, että gammapurkaus tapahtuisi omassa galaksissamme.

Ohion valtion yliopiston tiedote kertoo kaiken lisäksi, että Maan elämälle tuhoisan gammapurkauksen pitäisi räjähtää vain muutaman tuhannen valovuoden päässä meistä. Tämä tekee tappavasta gammapurkauksesta entistä epätodennäköisemmän: jos se on erittäin harvinainen sadantuhannen valovuoden kokoisessa Linnunradassa, se tuskin sattuu meidän lähellämme.