Noin kerran vuorokaudessa taivaalla räjähtää erittäin voimakas gammapurkaus, jolloin pienellä alueella vapautuu äkisti enemmän energiaa kuin kaikki muut kosmoksen gammalähteet säteilevät yhteensä. Uusi selitys näille purkauksille perustuu mustan aukon ja sen tähtiparin kuuman tanssin loppupyörähdykseen.

Purkaukset tapahtuvat kaukana galaksimme ulkopuolelta. Selitykseksi on aikaisemmin tarjottu toisiinsa törmääviä mustia aukkoja ja neutronitähtiä sekä ns. hypernovaa.

Massachusettsin teknillisen korkeakoulun MIT:n tiedote kertoo uudesta selityksestä. Kaksoistähden osapuolet, joista toinen on musta aukko, tanssivat toistensa ympäri kiihtyvään tahtiin. Välimatka pienenee pienenemistään mustan aukon ryystäessä ahnaasti kumppaninsa kaasua. Lopulta mustan aukon kumppani hajoaa kaasuksi ja päätyy hurjaa vauhtia pyöriväksi munkkirinkiläksi aukon ympärille. Viimeisen 20 sekunnin aikana kuuma, pyörivä kaasurinkilä heittää mustan aukon pyörimisakselin suuntaan energiasuihkut, jotka myöhemmin nähdään gammapurkauksena - mikäli jompikumpi suihkuista sattuu suuntautumaan meille päin.

Aikaisemmin oletettiin, että aukko nielaisee munkkirinkiläksi päätyneen kumppanin välittömästi eikä siitä ehdi syöksyä purkaukset selittävää energiasuihkua. Maurice van Puttenin tutkimusryhmä selittää munkkirinkilän sinnittelevän siksi, että se saa loppusekunneilla mustan aukon pyörimisenergiaa itselleen.

Jos malli vastaa todellisuutta, tähtiparin mustasta aukosta lähtee runsaasti gravitaatioaaltoja. Ne voidaan ensimmäisen kerran havaita vuonna 2008 valmistuvalla LIGO-laitteistolla. Mallin kelvollisuus voi toki ratketa aikaiseminkin, sillä syksyllä 2003 avaruuteen lähetettävä Swift-satelliitti on suunniteltu selvittämään gammapurkausten alkuperää.