Tutkimuksessa hiirelle asennettiin implantti, jonka geenimuunnellut solut tuottivat haluttua proteiinia aina, kun ajatuksella ohjattava led-valo syttyi. Kuva: ETH Zurich.

Scifiltä kuulostaa, mutta kehittäjät povaavat tästä hoitokeinoa neurologisiin sairauksiin.

Ajatuksen voimalla toimivat vempeleet eivät ole enää scifi-hahmojen ylellisyyttä, vaan niitä on ilmestynyt kauppojen hyllyille tavallisten kuluttajien ulottuville. Esimerkiksi  Mindflex on  peli, jossa pelaaja ohjaa aivosähkökäyrää lukevan pannan avulla palloa, joka leijuu pelialustalla ajatuksella säädettävän ilmavirran ansiosta. Tästä pelistä inspiroituneena sveitsiläinen tutkimusryhmä kehitti tekniikan, jonka avulla ihminen voi ohjata geenien toimintaa ajatuksen voimalla.

Nature Communications -lehden julkaisemassa tutkimuksessa tutkijat rakensivat järjestelmän, jossa koehenkilöt pystyivät ajattelemalla annostelemaan hiiren verenkiertoon ainetta, jota geenimuunnellut solut tuottivat eläimeen asennetussa implantissa.

Ajatukset luettiin Mindflex-pelin tavoin aivosähkökäyrää lukevalla päähinellä, josta informaatio siirtyy langattomasti Bluetooth-tekniikalla säätimeen, joka tuottaa induktiovirtaa hiiren implanttiin. Virran vaikutuksesta implantissa syttyy led-valo.

Implanttiin on kasvatettu geenimuunneltuja soluja, jotka ledin valon vaikutuksesta alkavat tuottaa haluttua proteiinia. Näin proteiini vapautuu hiiren verenkiertoon – ihmisen ajattelun tuloksena.

Tutkimusryhmän johtaja professori Martin Fussenegger uskoo, että tekniikkaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää useiden neurologisten häiriöiden hoitoon. Esimerkiksi kroonisesta päänsärystä, selkäkivuista tai epilepsiasta kärsivät voisivat saada helpotusta, kun implantti huomaisi muutokset aivosähkökäyrässä ja annostelisi verenkiertoon välittömästi muuntogeenisten solujen tuottamaa lääkeproteiinia.