Kuva: Susanne Wolf/MDC.

Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan Par-4-geeni tekee hiirestä immuunin syöpäkasvaimille.

Kentuckyn yliopiston tutkijat väittävät löytäneensä geenin, joka ainakin hiirillä estää syöpien kehittymisen. Par-4-geeni ohjelmoi syöpäsolut tuhoamaan itsensä ja estää näin kasvaimen synnyn. Mikä tärkeintä, normaaleja soluja geeni ei häiritse.

Vivek Rangnekarin johtama tutkimusryhmä löysi geenin alun perin eturauhasesta. Tiimi istutti sen hiiren munasoluihin siten, että jälkeläiset saivat geenistä usean kopion.

Tutkijoiden mukaan geeni toimi tehokkaasti siirtogeenisten poikasten elimistössä, eikä niille kehittynyt syöpää koko niiden elinaikana, vaikka ne jopa altistettiin sille. Siirtogeeniset hiiret elivät muutaman kuukauden normaaleja lajitovereitaan pitempään.

Mikäli geeni toimii samoin myös ihmisellä, sen avulla voitaisiin tuhota syöpäsoluja aiheuttamatta vahinkoa terveille soluille. Tutkijat esittävät, että parantavaa molekyyliä voitaisiin antaa syöpäpotilaille esimerkiksi luuydinsiirrolla. Näin vältyttäisiin solumyrkkyjen ja sädehoidon haitoilta.

Aivan lähitulevaisuudessa kentuckylaisten löytö ei kuitenkaan syöpien hoitoa mullista, sillä kliiniset tutkimukset ovat vasta suunnitteilla.

Tutkimus julkaistiin Cancer Research -lehdessä.