Sikainfluenssa nosti maailman varpailleen 2009.

Solut menettävät suojan virusta vastaan.

Ensi kertaa tutkijat ovat löytäneet geenin, joka selittää, miksi influenssa kehittyy joillakin ihmisillä vaarallisemmaksi kuin toisilla.

Ihmiset, joilla on tietynlainen muunnos IFITM3-geenistä, joutuvat selvästi muita useammin sairaalaan influenssan vuoksi, havaittiin Wellcome Trust Sanger –instituutin johdolla tehdyssä tutkimuksessa. Geeni auttaa elimistöä puolustautumaan influenssavirusta vastaan mutta sen harvinainen variantti näyttäisi altistavan taudin vakaville muodoille.

Geeni tuottaa saman nimistä proteiinia, joka suojaa soluja viruksilta, kuten sikainfluenssaa aiheuttavalta H1N1:ltä. Kun proteiinia on paljon keuhkoissa, virus ei leviä, mutta jos proteiini toimii huonosti tai puuttuu kokonaan, virus leviää helpommin.

Tutkijat poistivat hiiriltä IFITM3-geenin ja huomasivat, että näillä hiirillä influenssaoireet kehittyvät vakavammiksi kuin niillä, joilla kyseinen geeni oli.

Seuraavaksi tutkijat löysivät influenssa takia sairaalaan joutuneilta potilailta harvinaisen IFITM3-muunnoksen. Tämä geenimuoto ilmentää proteiinista lyhyempää versiota, joka tekee soluista alttiimpia virustartunnalle.

Tutkimuksen geneettisen osuuden suunnittelivat ja analysoivat Suomen molekyylilääketieteen instituutin tutkija Verneri Anttila ja professori Aarno Palotie.

Tutkimuksen julkaisi Nature.