Simpanssit ja gorillat oppivat keskustelemaan viittomakielellä mutta eivät puhumaan ääneen, koska ne eivät pysty liikuttamaan kurkunpään, kielen ja suun lihaksia niin sujuvasti kuin ihmiset. Nyt taisi löytyä ainakin osasyy, tutkijat raportoivat arvostetun Nature-lehden verkkojulkaisussa.

Leipzigin Max Planck -instituutin Svante Pääbo ja Wolfgang Enard työtovereineen havaitsivat, että ihmisen FOXP2-geeni eroaa kahdessa kohdin simpanssin, gorillan ja reesusapinan vastaavasta geenistä. Brittitutkijat osoittivat puolestaan viime vuonna, että tietty ihmisen vakava puhekyvyn häiriö, joka ei johdu aistien tai aivotoiminnan häiriöistä, johtuu viallisesta FOXP2-geenistä.

Ehkä juuri sopiva muutos FOXP2-geenissä teki muinaisihmisistä apinaserkkujaan sulavakielisempiä, Pääbo ja kollegat ehdottavat. FOXP2:n varsinaista tehtävää ei vielä tunneta, mutta todennäköisimmin se säätelee muita geenejä, jotka ovat tärkeitä puhumisessa. Löydöstä kertoo myös Discovery.