Tomaatteja on moneksi. Kuva: Science

Tutkijat selvittivät, kuinka villitomaatin perimä muuttui, kun siitä jalostui monenmuotoisia lajikkeita.

Tomaatti voi olla pieni ja pyöreä, suuri ja puikula tai mitä tahansa siltä väliltä. Nyt monimuotoisuuden arvoitus alkoi selvitä, sillä Ohion yliopiston tutkijat löysivät geenin, joka tekee tomaatista pitkulaisen.

Tutkijoiden tavoitteena oli selvittää millaisia muutoksia pienihedelmäisen villitomaatin perimässä tapahtui, kun sitä alettiin viljellä. Tällöin hedelmä sai uusia muotoja ja sen koko kasvoi huomattavasti.

Tärkeä geeni löytyi ensiksi Sun 1642-nimisestä ovaalimaisesta lajikkeesta, jonka mukaan se nimettiin. Sun-geeni säätelee tomaatin hedelmän kehitystä pölytyksen jälkeen.

Geeni toimii tehokkaasti puikulahedelmäisissä lajikkeissa. Kun geeni siirretään pyöreähedelmäiseen villitomaattiin, alkaa kasvi tuottaa pitkulaisia hedelmiä. Jos se taas sammutetaan, tuloksena on pyöreitä tomaatteja. Samankaltaiset geenit voivat vastata myös muiden vihannesten ja hedelmien muotojen kirjosta.

Esther van der Knaapin johtama ryhmä päätteli, että pitkulaisia tomaatteja alkoi kehittyä, kun Sun-geenin toiminta tehostui sen kopioituessa useaksi kappaleeksi perimään. Kopioiden jakelusta vastasivat dna:ta uudelleen järjestelevät ”hyppivät elementit”, retrotransposonit. Tutkijoiden mukaan transposonit voivatkin olla erityisesti kasveilla tärkeä evoluutiomekanismi.

Suomessa viljeltävistä tomaateista noin 95 prosenttia on tavallisia pyöreitä. Erikoistomaattien, kuten kirsikka- ja luumutomaattien suosio on kuitenkin kasvussa. Itse kasvatettujen tomaattien hassut muodot johtuvat usein viileästä säästä kukinnan aikoihin.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.