Tomaatteja on moneksi. Kuva: Science

Tutkijat selvittivät, kuinka villitomaatin perimä muuttui, kun siitä jalostui monenmuotoisia lajikkeita.

Tomaatti voi olla pieni ja pyöreä, suuri ja puikula tai mitä tahansa siltä väliltä. Nyt monimuotoisuuden arvoitus alkoi selvitä, sillä Ohion yliopiston tutkijat löysivät geenin, joka tekee tomaatista pitkulaisen.

Tutkijoiden tavoitteena oli selvittää millaisia muutoksia pienihedelmäisen villitomaatin perimässä tapahtui, kun sitä alettiin viljellä. Tällöin hedelmä sai uusia muotoja ja sen koko kasvoi huomattavasti.

Tärkeä geeni löytyi ensiksi Sun 1642-nimisestä ovaalimaisesta lajikkeesta, jonka mukaan se nimettiin. Sun-geeni säätelee tomaatin hedelmän kehitystä pölytyksen jälkeen.

Geeni toimii tehokkaasti puikulahedelmäisissä lajikkeissa. Kun geeni siirretään pyöreähedelmäiseen villitomaattiin, alkaa kasvi tuottaa pitkulaisia hedelmiä. Jos se taas sammutetaan, tuloksena on pyöreitä tomaatteja. Samankaltaiset geenit voivat vastata myös muiden vihannesten ja hedelmien muotojen kirjosta.

Esther van der Knaapin johtama ryhmä päätteli, että pitkulaisia tomaatteja alkoi kehittyä, kun Sun-geenin toiminta tehostui sen kopioituessa useaksi kappaleeksi perimään. Kopioiden jakelusta vastasivat dna:ta uudelleen järjestelevät ”hyppivät elementit”, retrotransposonit. Tutkijoiden mukaan transposonit voivatkin olla erityisesti kasveilla tärkeä evoluutiomekanismi.

Suomessa viljeltävistä tomaateista noin 95 prosenttia on tavallisia pyöreitä. Erikoistomaattien, kuten kirsikka- ja luumutomaattien suosio on kuitenkin kasvussa. Itse kasvatettujen tomaattien hassut muodot johtuvat usein viileästä säästä kukinnan aikoihin.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.

Kivikautisessa naudankallossa on reikä, jonka kuva näyttää sen sekä otsaluun ulko- että sisäpuolelta. Janan pituus vastaa kymmentä senttimetriä. Kuva: Fernando Ramirez Rozzi

Länsi-Ranskasta löydetyssä yli 5 000 vuotta vanhassa lehmän kallossa oleva reikä on mitä todennäköisimmin porattu tarkoituksella.

Kallonporaus on ikivanha toimenpide. Esimerkiksi migreenin ja epilepsian uskottiin aiheutuvan pään sisällä mekastavista pahoista hengistä, ja kun kalloon porattiin tai raaputettiin reikä, nämä pirut pääsivät liihottelemaan matkoihinsa.

Arkeologinen todistusaineisto osoittaa, että ihmiset porasivat reikiä toistensa päihin jo yli 8 000 vuotta sitten. Toimenpiteestä jopa selvittiin hengissä jo kivikaudella.

Useassa vanhassa kallossa näkyy, että porausreikä on luutunut umpeen. Potilas on siis elänyt ainakin jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.

Nyt Ranskasta löydetty yli 5 000 vuotta vanha lehmän kallo viittaa siihen, että ihmiset ovat kenties harjoitelleet operaatiota eläimillä. Lehmän kallossa on ammottava reikä, jonka ympärillä on selvästi samanlaisia raapimisjälkiä kuin porauksen läpikäyneiden ihmisten päässä.

Atlantin rannalla Länsi-Ranskassa on muinoin ollut kivikautista asutusta, ja lehmän kallo kaivettiin siellä esille jo 1970–1980-luvun kaivauksissa.

Reiän ajateltiin tuolloin syntyneen kamppailussa toisen eläimen kanssa. Kenties toinen sarvipää oli puhkaissut lehmäparan kallon.

Kallon alun perin löytänyt tutkija pyysi kuitenkin muutama vuosi sitten kahta tutkijaa vilkaisemaan reikää lähemmin.

”Näimme hyvin nopeasti, että reikä on syntynyt kallonporauksesta. Se ei ole sarven jälki”, kertoo tutkija Fernando Ramirez Rozzi LiveScience-verkkolehdelle.

Totuus paljastui viimeistään elektronimikroskoopin alla, kun tutkijat näkivät kivityökalujen aiheuttamat raapimisjäljet reiän ympärillä.

Muinaiset ihmiset ovat siis ehkä harjoitelleet kallonporausta lehmällä. Tai kenties lehmäparka on kärsinyt jostain sairaudesta, jota on yritetty parantaa poraamalla sen päähän reikä.

Ei tiedetä, oliko lehmä elossa, kun reikä tehtiin. Joka tapauksessa se ei ole elänyt kovin pitkään operaation jälkeen, sillä reikä ei ole luutunut lainkaan.

Tutkijat pohtivat myös, olisiko reikä tehty osana jotain rituaalia. Heidän mielestään on kuitenkin todennäköisintä, että lehmä on toiminut aloittelevan kallonporaajan harjoituspotilaana ennen kuin vaarallista tekniikkaa on lähdetty soveltamaan ihmiseen.

Ranskasta on aiemmin löytynyt myös villisian kallo, jossa on samankaltainen reikä.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.