Aivoja rappeuttaviin prionitauteihin ei ole toistaiseksi parannuskeinoa. Tilanne saattaa pian muuttua. Ranskalaistutkijat ovat kehittäneet geenihoidon, joka suojaa hiiren hermosoluja sairastumiselta. Tuloksista kertoi tiedelehti Journal of Cell Science.

Prioniproteiini on elimistön normaali valkuaisaine, mutta se voi muuntua ja monistua ja pakottaa ympäröivät terveet prioniproteiinit samaan väärään ja elimistölle tuhoisaan muotoon. Lopulta vaarallinen proteiinimuoto lisääntyy kudoksissa aivan kuin mikrobi ja tappaa isäntiään eli hermosoluja. Carole Crozetin johtama ryhmä on nyt kehittänyt tekniikan, joka estää ”pahan” prionin lisääntymisen soluissa. Idea perustuu luonnollisiin prioniproteineihin, jotka ovat vastuskykyisiä rakennemuutoksille. Vastustuskyky siirrettiin hiiren hermosoluihin geenitaksin avulla. Kuljettimena käytettiin lentivirusta, jolla on kyky viedä ylimääräisiä geenejä soluun. Geenihoitoa saaneet solut alkoivat tuottaa vastustuskykyisiä prioniproteiineja ja se pysäytti pahojen prionien monistumisen.

Ihmisen prionitaudeista yleisin on Creuzfeldt-Jakobin tauti. Lisäksi tunnetaan sen ns. uusi variantti eli hullun lehmän tauti. Mediasta tutun taudin aiheuttajana pidetään naudan BSE-prionia. Tartuntareitti naudasta ihmiseen on epäselvä.