Japanilaistutkijat ovat kehittäneet kahvipuun, joka puskee piakkoin kofeiinittomia marjoja. Ensimmäinen sato korjataan 3-4 vuoden kuluttua, tutkijat lupaavat Nature-lehdess...

Japanilaistutkijat ovat kehittäneet kahvipuun, joka puskee piakkoin kofeiinittomia marjoja. Ensimmäinen sato korjataan 3-4 vuoden kuluttua, tutkijat lupaavat Nature-lehdessä.

Kasvista on sammutettu kofeiinia tuottava geeni. Marjoihin jää noin 70 prosenttia nykyistä vähemmän kofeiinia. Tällä hetkellä kofeiini poistetaan ennen paahtoa puhtaan hiilihapon avulla. Menetelmä on kuitenkin kallis ja se poistaa kahvista arvokkaita aromeja ja makuaineita.

Japanilaiset käsittelemä laji on Coffea canephora eli niin sanottu robusta-kahvi. Se kattaa noin neljänneksen maailman kahvituotannosta. Päätuote on Coffea arabica eli arabica-kahvi, jonka geenimuuntelua yritetään seuraavaksi.

Robusta viihtyy serkkuaan kuumemmissa olosuhteissa lähempänä merenpintaa ja se sietää paremmin suuria sademäärien vaihteluja ja tauteja. Robusta on maultaan arabicaa voimakkaampi ja runsaskofeiinisempi laji ja sitä käytetään erityisesti pikakahveissa ja tummapaahtoisissa erikoiskahveissa. Suomalaisten suosimiin vaaleapaahtoisiin kahvilaatuihin käytetään yksinomaan arabicaa.