Geeneistä löytyi linkki vakiintumiseen. Kuva: Corbis RF.

Ruotsalaistutkijoiden mukaan pätkä dna:ta ennustaa, kuinka hanakasti mies sitoutuu parisuhteeseen.

Vasopressiini-hormoniin vaikuttava geeni ennustaa, onko mies sitoutuvaa tyyppiä, väittävät Karoliinisen instituutin tutkijat.

Vasopressiinin rooli ihmissuhteissa on askarruttanut tutkijoita sen jälkeen kun havaittiin, että sen vaihtelu kietoutuu muun muassa myyrien yksiavioisuuteen.

Hasse Walumin johtama ryhmä tutki AVPR1A-geenin 522 kaksosparilta, jotka kaikki elivät parisuhteissa.

Ilmeni, että geenin tietty jakso yhdistyi sitoutumisen asteeseen miehillä: kaksi kopiota kieli sitoutumiskammosta, jakson puuttuminen taas kertoi vahvasta vakiintumisesta.

Miehet, joilla kyseisiä dna-pätkiä oli kaksi, olivat useammin naimattomia kuin miehet, joilla niitä oli yksi tai nolla. Naimisissa olevilla tuplajaksoisilla oli myös tuplasti todennäköisemmin avio-ongelmia kuin muilla.

Naisilta vastaavaa yhteyttä ei löytynyt.

Vielä ei tarkkaan tiedetä, millä tavoin ylimääräiset kopiot vaikuttavat vasopressiinireseptoreihin – tai miten vasopressiini muovaa ihmisen käyttäytymistä. Aiemmin tänä vuonna kuitenkin osoitettiin, että sama geenijakso kytkeytyy mantelitumakkeen viestijärjestelmän kautta esimerkiksi luottamuksen tunteeseen.

Tutkimuksen julkaisi PNAS ja siitä kertoi New Scientist.