SAN FRANCISCO, KALIFORNIA - Eilen käynnistynyt Yhdysvaltain tiedeviikko huipentuu ihmisen geeniperimää selvittävien tutkijaryhmien nokkamiesten "kaksintaisteluun". Bisnesvetoisen Celera Genomicsin J. Craig Venter ja julkisrahoitteisen Human Genome -projektin Francis Collins esittelevät tuloksiaan hankkeesta, joka avaa huimia nakymiä mm. lääketieteen sovelluksiin.

Molemmat ryhmät kertoivat viime viikolla Science ja Nature -lehdissä analysoineensa alustavasti koko ihmisen perimän ja arvioivat geenien määräksi noin 30 000 aiemman 100 000:n sijasta. HGP:n raportti on luettavissa internetissä. Genomin lukeminen on kuitenkin vasta alkusoitto, sillä vie vuosia ennen kuin ymmärretään geenien toiminta ja paikallistetaan, mitkä niistä aiheuttavat kunkin sairauden.

Yhdysvaltain tieteenedistämisseuran järjestämä AAAS:in tiedeviikko on alallaan vuoden suurin tapahtuma. San Franciscoon kokoontuu yli 4 000 tutkijaa ja asiantuntijaa. AAAS julkaisee maailman arvostetuinta tiedelehteä Sciencea ja sillä on 138 000 jäsentä yli 130:ssa maassa.