Maissiin ja soijaankin mieltynyt Helicoverpa zea -perhosen toukka on yksi pahimmista puuvillan tuholaisista.

Hyönteiskestäväksi geenimuunneltu puuvilla vähensi merkittävästi tuholaisia myös muissa kasveissa lähistöllä.

Geenimuunneltu puuvilla näyttäisi vähentävän tuholaisia myös muissa kasveissa, kiinalaiset tutkijat väittävät.

Kong-Ming Wu kollegoineen analysoi vuosien 1997-2007 geenimuunnellun puuvillan viljelyä Pohjois-Kiinassa ja vertaili tätä tietoa tuholaisten esiintyvyyteen alueella.

Kävi ilmi, että geenimuunneltu puuvilla vähensi Helicoverpa zea -tuholaisperhosen kantoja ja suojasi näin myös muita kasveja, jotka kärsivät tämän perhosen toukista.

Puuvillaan oli lisätty tuholaismyrkkyä tuottavan Bt-bakteerin geeni. Sen tuottamaa myrkkyä pidetään vaarattomana ihmisille ja muille nisäkkäille, kaloille, kasveille ja useimmille hyönteisille. Se kuitenkin tappaa hyvin valikoivasti perhosten toukkia.

Löytö voi mahdollistaa uusia ideoita tuholaisten torjuntaan ja satojen maksimointiin tulevaisuudesa. Sen julkaisi Science.