Dna:n leikkely tuotti yllätyksiä.

Tarkasti dna:ta leikkaava ja liimaava crispr-cas9 -tekniikka on mullistava, mutta se näyttää saksivan myös geenejä, joihin ei ollut tarkoitus koskea.

Geenitekniikan mullistanutta crispr-cas9-tekniikkaa kokeillaan jo ihmisillä Kiinassa, ja kliiniset kokeet alkavat pian myös Yhdysvalloissa. Näillä ”geenisaksilla” voidaan hyvin tarkasti poistaa ja lisätä dna-jaksoja. Ne perustuvat erääseen bakteeriproteiiniin, joka napsaisee auki halutun kohdan perimästä. Saksilla voitaisiin parantaa useita perinnöllisiä sairauksia.

Yhdysvaltalaisten Columbian, Iowan ja Stanfordin yliopistojen tutkijat ovat kuitenkin huomanneet, että tekniikalla voi olla odottamattomia sivuvaikutuksia. Hiirissä crispr-cas9-muokkaus on muuttanut myös sellaisia geenejä, joihin ei ollut tarkoitus koskea.

Tutkijat selvittivät koko geeniperimän hiiriltä, joilta oli aiemmin geenisaksilla korjattu sokeutta aiheuttava geeni. Tämä oli onnistunutkin, mutta kahdella hiirellä geenien saksiminen oli lisäksi aiheuttanut yli 1 500 yksittäisen emäsparin vaihdosta.

Tällaisia pistemutaatioita kutsutaan myös snipeiksi. Yhdenkin emäsparin vaihdoksella voi olla suuri vaikutus.

Hiirten perimässä oli myös tapahtunut yli sata suurempaa dna-jakson poistoa ja lisäystä. Hiiret olivat silti tutkijoiden mukaan terveitä.

”Olemme yhä hyvin innoissamme crispristä ja lääkäreinä tiedämme, että kaikilla hoidoilla on sivuvaikutuksia, mutta meidän pitäisi kuitenkin tietää, mitä ne ovat”, sanoo tutkimukseen osallistunut Stanfordin yliopiston apulaisprofessori Vinit Mahajan.

Väärissä paikoissa tapahtuvia mutaatioita on etsitty tietokonealgoritmeilla, jotka paikantavat ne alueet perimästä, joissa muutokset ovat todennäköisimpiä. Nämä ennustavat algoritmit toimivat hyvin, kun tutkitaan petrimaljassa muokattuja soluja, mutta hiirillä tapahtuneita muutoksia tietokoneet eivät onnistuneet ennustamaan.

Elävistä olennoista tahattomat mutaatiot paljastuvat tutkijoiden mukaan vain perusteellisessa perimäkartoituksessa.

Tutkimuksen julkaisi Nature Methods.

Geenisaksilla odottamattomia sivuvaikutuksia