Kuva: George Chernilevsky, Wikimedia Commons

Ne lisäävät äkkipikaisuutta ja känniaggressiivisuutta, selvisi suomalaisessa tutkimuksessa.

On arveltu, että väkivaltarikollisilla voi olla altistavia geenejä, koska valtaosan väkivaltarikoksista tekee pieni joukko rikoksenuusijoita ja koska perintötekijöiden tiedetään selittävän yli puolet vakavasti epäsosiaalisesta käyttäytymisestä. Vakavimpaan väkivaltarikollisuuteen liittyviä geenejä ei ollut kuitenkaan tätä ennen tunnistettu. Nyt osoitettiin, että kaikkein väkivaltaisimmilla tavallista yleisempiä ovat tietyt kaksi aivotoiminnan säätelyyn vaikuttavaa geeniä. Pääasiassa suomalaisista tutkijoista koostuva ryhmä julkaisi havaintonsa Molecular Psychiatry -lehdessä.

Jari Tiihonen Itä-Suomen yliopistosta Kuopiosta ja kollegat löysivät 794 suomalaisen vangin joukosta runsaat 538 vähintään yhteen väkivaltarikokseen syyllistynyttä. Heistä 84 luokiteltiin kaikkein väkivaltaisimmiksi: heidät oli tuomittu vähintään kymmenestä pahoinpitelystä tai henkirikoksesta tai henkirikoksen yrityksestä.

Tutkijat vertasivat kaikkein väkivaltaisimpien geenejä muihin väkivaltarikollisiin, väkivallattomiin rikollisiin ja koko väestöön. Esiin nousi kaksi geeniä.

MaoA-geenin vaimentunut muoto lisää aggressiivisuutta erityisesti päihtyneenä. Valtaosa Suomen vakavista väkivaltarikoksista tehdäänkin viinan tai amfetamiinin vaikutuksen alaisena, tutkijat huomauttavat.

Lisäksi erityisen väkivaltaisilla on keskimääräistä yleisempi tietty muoto geenistä, joka tuottaa hermosolujen kiinnittymisproteiinia cdh13:a. Tämän geenin on aiemmin havaittu olevan kytköksissä ennalta-arvaamattomaan käytökseen.

Cdh13:n vaikutus sopii siihen, että noin 80 prosenttia Suomen henkirikoksista tehdään hetken mielijohteesta.

Nämä kaksi geenimuotoa ovat osallisina 5–10 prosentissa Suomen vakavimmista väkivaltarikoksista, tutkijat arvioivat.

Hercules