Plain text icon Aivojen kytkentöjen laatu - ja tiedonkäsittelyn nopeus - on monilla alueilla vahvasti perinnöllistä. Tutkijat vertailivat identtisten ja ei-identtisten kaksosparien kytkentöjä.

Älykkyyteen vaikuttaa ratkaisevasti paitsi itse neuronit, myös valkean aineen laatu, jota säätää monilla aivoalueilla perimä.

Jo aiemmin on tiedetty, että aivojen harmaan aineen eli neuronien solukeskusten määrä korreloi älykkyysosamäärään ja on osin perinnöllistä. Nyt Kalifornian Los Angelesin yliopistossa työskentelevä neurologi Paul Thompson kollegoineen havaitsi myös valkean aineen eli hermosolujen haarakkeita ympäröivän myeliinin kytkeytyvän mitattuun älykkyyteen. Mitä yhtenäisempi ja paksumpi on kognitioon liittyvien kytkentöjen myeliinituppi, sitä liukkaammin järki juoksee.

Tutkijat määrittivät 23 identtisen ja yhtä monen ei-identtisten kaksosparin valkean aineen eheyden HARDI (high angular resolution diffusion imaging) -kuvauksella, joka mittaa veden diffuusion sujuvuutta. Mitä nopeammin vesi liikkuu tiettyyn suuntaan, sitä yhtenäisempi valkea aine ja sitä liukkaammin alueen neuronien väliset signaalit liikkuvat.

Tutkimus vahvisti, että valkean aineen laatu on suurelta osin perinnöllistä. Tutkijat ovat jo onnistuneet seulomaan joukon geenejä, jotka voivat vaikuttaa ominaisuuteen. Näitä geenejä säätelemällä voitaisiin ehkä hoitaa myeliiniä tuhoavia hermoston sairauksia tai hidastaa ikääntymiseen liittyvää suorituskyvyn heikkenemistä. Myeliini nimittäin alkaa terveelläkin ihmisellä vähentyä hitaasti keski-iän jälkeen.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Neuroscience.