Joutsen tepasteli Helsingin Lauttasaaressa vuonna 2009. Kuva Sami Kero / HS

Geneettiset taipumukset olisi syytä ottaa huomioon, kun villieläimiä vapautetaan luontoon.

Usein oletetaan, että villieläimet tulevat rohkeiksi kaupungeissa, kun tottuvat ihmisiin. Australiaistutkijoiden mukaan voikin olla niin, että luontaisesti varovaiset yksilöt vain karttavat tiheästi asuttuja alueita.

Näin on ainakin mustajoutsenilla (Cygnus atratus), tutkijat osoittivat. Wouter van Dongen Victorian yliopistosta kollegoineen vertasi kahden eri mustajoutsenyhdyskunnan lintuja. 80 yksilön parvi asui kaupungin puistossa, 20 joutsenen yhdyskunta 30 kilometrin päässä maaseudulla. Lintujen säikkyyttä mitattiin, ja yksilöiltä otettiin verinäytteitä.

Odotusten mukaisesti kaupunkilinnut olivat pelottomampia ihmisten suhteen kuin maalaisserkkunsa. Geenianalyysi paljasti, että varuillaanolon asteet kytkeytyivät drd4-geenin eri versioihin, mikä vihjaa, että niiden rohkeus on ainakin osin geneettistä.

Tutkijat päättelevät, että aremmat joutsenet valikoivat todennäköisesti asuinpaikakseen rauhallisemman maaseudun, kun taas pelottomammat pesiytyvät kaupunkeihin.

Tällä on merkitystä, kun esimerkiksi villieläimiä vapautetaan luontoon, tutkijat huomauttavat. “Tulevaisuudessa eläimille voitaisiin tehdä geenitesti, jonka avulla niille voitaisiin valita sopivin elinalue”, van Dongen sanoo.

Tutkimuksen julkaisi BMC Evolutionary Biology.