SAN FRANCISCO, KALIFORNIA - Vaarallisten mikrobien täydelliset geenikartat auttavat tulevaisuudessa torjumaan biologisia tuhoaseita, joiden nopea tunnistamien on nyt lähes mahdotonta. "Kun taudinaiheuttajan geenisekvenssi tunnetaan, on mahdollista rakentaa tarkka PCR- eli geenimonistustesti, joka paljastaa mahdollisen tappajamikrobin", kertoi Celera Genomicsin johtaja J. Craig Venter Yhdysvaltain tiedeviikolla. Bioteknologiayhtiön nokkamies on selvittänyt ihmisen genomin lisäksi useiden mikrobien perimää.

Venterin mukaan pelätyimpiä bioase-ehdokkaita ovat isorokkovirus ja pernaruttobasilli, jotka tarttuvat ja tappavat tehokkaasti. Edellisen genomi tunnetaan ja jälkimmäisen sekvenssi valmistunee lähiaikoina.

Geenitietoa on toisaalta helppo käyttää uusien bioaseiden kehittelyyn. Osaavissa käsissä isorokkoviruksesta voidaan muovata parissa tunnissa entistä tarttuvampi ja tappavampi. Työnsä hallitseva geeniteknikko loihtii myös keinotekoisen mikrobin isorokon sukulaisviruksista.

Hämärissä laboratoriossa saatetaan parhaillaan räätäloidä myös biologisia täsmäaseita, jotka iskevät vain tiettyyn väestoryhmään tai rotuun. Valikoivien bioaseiden idea pohjaa geneettisiin eroihin: osa meistä sairastuu herkemmin tiettyihin tauteihin. Esimerksi HI-virukselta suojaava geenimuunnos löytyy joka kymmenenneltä valkoihoiselta, mutta vain hyvin harvalta mustalta. "Me tarvitsemme lisätietoa sairastumisalttiudesta, jotta pysymme askeleen edellä bioterroristeja", J. Craig Venter huomautti tiedeviikon istunnossa.