Syöpäläisten geenien kartoittaminen auttaa tehokkaampien hyönteismyrkkyjen kehittämisessä.

Yhdysvalloissa Ohion yliopiston hyönteistutkijat ovat selvittäneet luteen (Cimex lectularius) geeniperimää. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun luteet ovat joutuneet geenitutkijoiden kynsiin.

Luteet ovat levinneet rajusti kymmenen viime vuoden aikana. Tutkimusten mukaan ludekannat ovat kasvaneet Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Australiassa ja itäisessä Aasiassa jopa satojen prosenttien vuosivauhtia. Syöpäläiset  aiheuttavat vuosittain miljardien eurojen kustannukset.

Ludeongelman taustalla ovat muun muassa matkustelun lisääntyminen, käytettyjen huonekalujen kierrättäminen sekä se, että luteet ovat tulleet vastustuskykyisiksi osalle hyönteismyrkyistä.

Näistä viimeksi mainittuun voivat geenitutkijat vaikuttaa: geneettinen ludetutkimus mahdollistaa resistenssiin liittyvien geenien tunnistamisen ja tuo lisätietoa myrkynsietokyvyn syntymisestä. Niiden avulla voidaan kehittää entistä tehokkaampia hyönteismyrkkyjä.

Tutkijat saivat selville esimerkiksi, että luteen myrkkyresistenssi ei kehity pelkästään pistemutaation kautta, kuten tähän saakka on ajateltu. Prosessiin näyttää liittyvän useampia molekyylitason mekanismeja, joissa myös muutamilla entsyymeillä on vahva rooli.

Tutkimuksen julkisti PloS ONE.