Laskuvarjot eivät auenneet, kun aurinkotuulinäytteitä kerännyt Genesis-luotain palasi syyskuun alussa Maahan. Osa näytteistä ehkä voidaan vielä pelastaa, mutta takaisku oli kuitenkin vähintään harmittava.
Vielä harmittavammaksi sen tekee onnettomuuden...

Laskuvarjot eivät auenneet, kun aurinkotuulinäytteitä kerännyt Genesis-luotain palasi syyskuun alussa Maahan. Osa näytteistä ehkä voidaan vielä pelastaa, mutta takaisku oli kuitenkin vähintään harmittava.

Vielä harmittavammaksi sen tekee onnettomuuden syy. Vauhtia hidastavat laskuvarjot eivät auenneet, koska tätä tehtävää hoitavat anturit oli asennettu luotaimeen väärinpäin!

Verkkolehti Space.com kertoo, että luotaimen neljä anturia mittasivat luotaimen hidastuvuutta ilmakehään tultaessa. Ilmakehän jarrutus kasvatti hidastuvuutta, josta voitiin arvioida, miten korkealla luotain oli. Laskuvarjojen avautumiskäskyn piti tulla antureilta ennalta säädetyssä kohdassa, minkä jälkeen helikopteri olisi poiminut varjojen varassa hitaasti vajoavan luotaimen ehjänä talteen.

Hyvän suunnittelukäytännön mukaan laskuvarjojen laukaisuun riitti, että neljästä anturista kaksi näytti tarpeeksi suurta hidastuvuutta. Tämäkään varmistus ei riittänyt, koska kaikki neljä anturia oli asennettu luotaimeen väärin.

Tällaisten tapausten välttämiseksi laitteet suunnitellaan usein niin, että ne on mahdollista asentaa vain yhdellä tavalla. Space.com ei kerro, miksi Genesiksen kohdalla ei tehty näin.