Ihmisen perimä on nyt vain parin näppäilyn päässä – ja langattomasti. Tukholman Karoliinisessa tutkimuslaitoksessa työskentelevä geneetikko Björn Ursing on rakentanut kotisivuilleen palvelun, joka välittää genomitietoa WAP-yhteensopiviin matkapuhelimiin. WAP eli Wireless Application Protocol on tapa siirtää Internetissä olevaa tietoa langattomiin päätelaitteisiin.

Ursingin on koonnut tietokantaan niiden 117 eliön genomit, jotka on ehditty lukea läpi. Idea palvelusta syttyi linja-autossa. "Lueskelin Nature-lehtestä artikkelia, ja mietin olisiko tekstissä mainittu genomi jo saatavissa internetistä - ja samassa katsoin kännykkääni", ruotsalaistutkija kertoo Naturen verkkouutisessa.

Suomalaisvoimin on puolestaan rakennettu BioWAP-palvelu, joka välittää tutkijoiden taskuihin ja käsilaukkuihin DNA- ja valkuaisainemolekyylien sekvenssejä ja niiden osasten järjestymiseen sisältyvää tietoa. BioWapin avulla voi myös analysoida sairauksia aiheuttavia mutaatiota sekä etsiä molekyylien kolmiulotteiseen rakenteeseen liittyvää tietoa.

Tällä hetkellä maailmassa on arviolta 50 miljoonaa WAP-laitteen käyttäjää ja jatkossa jokainen uusi matkapuhelin tulee mitä todennäköisimmin tukemaan WAP-teknologiaa. "Wappailemalla" voi nykyisin hoitaa muun muassa pankkiasioita ja tehdä verkko-ostoksia.