Tutkijat ovat kehittäneet geneettisesti muunnellun perunan, joka sisältää 60 prosenttia tavallista enemmän proteiinia.

Proteiinien puute on tärkein fyysistä kasvua ja kehitystä rajoittava tekijä, ja se myös lisää sairastavuutta ja kuolleisuutta erityisesti kehitysmaissa. Yritykset lisätä proteiinien laatua ja määrää viljelyskasveissa eivät ole tähän mennessä onnistuneet kovin hyvin.

Nyt PNAS-lehti kuitenkin julkaisi tutkimuksen, jossa intialaiset kasvinjalostajat kertovat kehittämästään siirtogeenisestä perunasta, jonka proteiinipitoisuus on 60 prosenttia tavallista korkeampi.

Tutkijat kehittivät seitsemää eri lajiketta, jotta ne sopisivat viljeltäviksi mahdollisimman moniin eri ilmasto-olosuhteisiin.

Proteiinin määrän lisäksi siirtogeenisissä perunoissa on ravitsemuksellisesti tärkeimpiä aminohappoja enemmän kuin tavallisessa perunassa.

Siirtogeeniset perunat olivat myös aktiivisempia yhteyttäjiä, minkä ansiosta siirtogeenisen lajikkeen sadot ovat tavallisia lajikkeita paremmat.

Turvallisuusarvion mukaan siirtogeeniset perunat ovat nyt sopivia kaupalliseen viljelyyn. Koeputkissa ja eläimillä tehdyt kokeet osoittivat, että ihmiset voivat turvallisesti syödä gm-perunoita.