Ihmisellä ja gorillalla on paljon enemmän yhteistä kuin on luultu.

Ihmisen genomista 15 prosenttia on lähempänä gorillan genomia kuin simpanssin genomia. Ihminen on siis vielä lähempänä gorillaa kuin on luultu. Tiedossa on toki ollut, että gorilla on simpanssin jälkeen likeisin sukulaislajimme.

Gorillamaisuutemme paljastui, kun gorillan genomi, isoista ihmisapinoista viimeisimpänä, saatiin kartoitettua. Läntisen tasankomaagorillan genomin selvitti brittiläinen Sanger-instituutti, joka on yksi maailman johtavista genomiikan tutkimuslaitoksista.

Nyt on ensimmäistä kertaa mahdollista verratta kaikkien neljän ison ihmisapinan eli ihmisen, simpanssin, gorillan ja orangin eroja ja yhtäläisyyksiä.

"Gorillan genomin selvittäminen on tärkeää, sillä se auttaa myös selvittämään milloin esi-isämme erkanivat evolutiivisesti lähimmistä serkuistaan", sanoo tutkijatohtori Aylwyn Scally Sanger-instituutista.

Tutkimus paljasti noin 500 geeniä, joiden kehitys on ollut voimakasta niin ihmisen, simpanssin kuin gorillankin kehityslinjoilla. Osa niistä liittyy kuulemiseen ja aivojen kehittymiseen.

Tutkijat arvioivat geenitietoon ja fossiililöytöihin nojaten, että gorillan eriytyminen ihmisen ja simpanssin kehityslinjoista tapahtui noin 10 miljoonaa vuotta sitten. Läntinen ja itäinen tasankomaagorilla eriytyivät toisistaan noin 1,75 miljoonaa vuotta sitten, samoihin aikoihin kuin neandertalilaiset ja nykyihmiset.

Tutkimusuutisen julkaisi Nature.

Lue myös Tiede-lehden 12/2010 artikkeli Mikä enää tekee ihmisen?.