Kuvapörssi.

Kantasolut täydentävät nenän soluja kahdesta eri varastosta.

Kun nenän hajuja aistivat solut altistuvat voimakkaille kemikaaleille, ne kuolevat, mutta myös uusiutuvat nopeasti. Nyt Johns Hopkinsin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet miten tämä tapahtuu. Nenän hajuepiteelissä lymyilee kahdenlaisia kantasoluja, joista toiset heräävät korjaustöihin, kun tuho on tarpeeksi paha.

Tutkijat selvittivät hajusolujen uusiutumista altistamalla hiirten soluja metyylibromidikaasulle. Metyylibromidi tappaa hajuja aistivia soluja sekä niitä ympäröiviä tukisoluja.

Kolmen viikon kuluttua tarkastettiin, olivatko hermosolut kasvaneet takaisin. Tutkijoiden yllätykseksi uudet solut kasvoivat nyt suoraan ympäröivästä HBC-kudoksesta. Tähän asti HBC-kudoksella ei ole tiedetty olevan mitään roolia hajusolujen paikkaamisessa, joten se ilmeisesti toimii jonkinlaisena hätäjärjestelmänä. HBC-kudoksen solut eivät ainoastaan erilaistuneet hajuhermojen soluiksi, vaan myös muiksi nenän soluiksi.

Kun tutkijat seuraavassa kokeessa tuhosivat valikoivasti vain nenän hermosoluja, HBC-kudoksessa ei tapahtunut mitään. Tällä kerralla solujen korvaamisesta vastasivat nenän vanhastaan tunnetut kantasolut.

Tutkimuksesta kertoi Nature Neuroscience.