Tämä kuva voi mullistaa käsityksen planeettojen synnystä. Kuva: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Tähteä kiertävää pölykiekkoa ei ole ennen nähty näin selvästi.

Chilen Andeilla sijaitseva Alma-radiokaukoputki on napannut tähän mennessä tarkimman kuvan planeettojen muodostumisesta etäisen tähden ympärillä. Kuvassa näkyy kehinä tähteä kiertävä pölykiekko. Kehien väliin jäävät aukot kertovat tukijoiden mukaan siitä, että niissä syntymässä oleva planeetta kokoaa itseään radalla olevasta aineksesta.

Alman kuvaama nuori tähti on nimeltään HL Tauri, ja se sijaitsee 450 valovuoden päässä. ”Kun ensi kertaa näimme kuvan, olimme ällikällä lyötyjä sen yksityiskohtaisuudesta. Pelkästään tämä kuva tulee mullistamaan teoriat planeettojen synnystä”, Alman tutkija Catherine Vlahakis kertoo Euroopan eteläisen observatorion Eson tiedotteessa.

Tutkijoille tuli yllätyksenä, että vain miljoonan vuoden ikäisessä tähdessä planeettojen kehitys on päässyt jo näin hyvään vauhtiin. Planeetat saattavatkin muodostua nopeammin kuin on uskottu.

Tähdet syntyvät, kun kaasu ja pöly romahtavat painovoiman vaikutuksesta kasaan. Alkuun nuorta tähteä ympäröi tiivistymisestä jäljelle jäänyt pöly ja kaasu, kunnes niistä muodostuu niin sanottu esiplanetaarinen kiekko.

Kiekossa pöly klimppiytyy ensin hiekanjyviksi, sitten suuremmiksi kivenmurikoiksi ja lopulta asteroideiksi, komeetoiksi ja planeetoiksi. Nuoret planeetat saavat aikaan Alman kuvassakin näkyviä kehämäisiä aukkoja esiplanetaariseen kiekkoon.

Havainnekuvassa näkyy, miten kaksi planeettaa siivoaa radaltaan ainesta itseensä.

Kuva: National Science Foundation, A. Khan