Kuvapörssi

Ihmisen hampaat voitaisiin saada uusiutumaan jatkuvasti, kuten useimmilla selkärankaisilla tapahtuu.

Suurimmalla osalla selkärankaisista hampaat uusiutuvat jatkuvasti ja pudonneet hampaat korvautuvat uusilla. Ihmisillä ja muilla nisäkkäillä hampaat uusiutuvat yleensä vain kerran, kun maitohampaiden tilalle kasvaa pysyvät hampaat.

Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutin tutkijat osoittivat, että myös nisäkkäiden hampaat voidaan muuttaa jatkuvasti uusiutuviksi. Tutkijat aktivoivat hiirten kudoksissa yhden alkion kehitykselle tärkeistä, solujen viestintää välittävistä signaalireiteistä Wnt-signaalipolun. Sen seurauksena yhdestä hiiren poskihampaasta kehittyi kymmeniä uusia hampaita, joissa oli normaalisti muodostunut hammasluu ja kiille sekä kehittymässä olevat juuret. Hampaiden kruunut olivat kuitenkin yksinkertaisia ja kartiomaisia, eivätkä muistuttaneet hiiren tyypillisiä moninystermäisiä poskihampaita.

Kun uusien hampaiden kehitystapaa tutkittiin kudosviljelyolosuhteissa, osoittautui että ne saivat alkunsa silmukoimalla aiemmin kehittyneistä hampaista samaan tapaan kuin alempien selkärankaisten uusiutuvat hampaat.

Hampaiden evoluutiossa kehityssuunta on ollut niiden uusiutumisen vähentyminen, samalla kun hampaiden kruunun muoto on monimutkaistunut. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen että Wnt-signaloinnilla on ollut keskeinen merkitys sekä hampaiden muodon että lukumäärän muuttumisessa evoluution aikana.

Hiirillä on säilynyt kyky hampaiden jatkuvaan uusiutumiseen ja se voidaan herättää henkiin aktivoimalla Wnt-signaalin välittämä viestintä. Voidaan olettaa, että uusiutumiskyky on säilynyt myös ihmisillä. Kukaties tulevaisuudessa hammaslääkärit voivat käyttää hyväksi tätä miljoonia vuosia vanhaa kykyä ja kasvattaa uusia hampaita puuttuvien tilalle.

Tutkimustulokset julkaisi PNAS.