Tiibetinhanhia jaloittelemassa Mongoliassa. Kuva: Nyambayar Batbayar

Matka pitenee, mutta energiaa säästyy.

Tiibetinhanhet lentävät Himalajan yli myötäillen paitsi huippuja myös laaksoja. Tämä säästää niiltä energiaa verrattuna siihen, että ne lentäisivät suorinta tietä huippujen välit, kuten on oletettu.

Vuoristoratatekniikka paljastui, kun tutkijaryhmä varusti seitsemän muuttomatkalle lähtevää lintua seurantalaittein. Laitteet rekisteröivät lintujen pulssin, vatsan lämpötilan ja paineen, joka kertoo lentokorkeudesta, sekä kehon liikkeet siiveniskujen laskemiseksi.

Paljastui, että siivenlyönnit lisääntyivät silloin, kun hanhet lensivät korkeuksissa. Harvemmassa ilmassa räpyttelyä tarvitaan enemmän. Lintujen syke ja arvioitu aineenvaihdunnan tahti kasvoi eksponentiaalisesti sitä mukaa, kuin siiveniskut lisääntyivät. Tästä tutkijat päättelivät, että jatkuva suora lento kahdeksan kilometrin korkeudessa olisi linnuille liian kuluttavaa.

Lintujen kannattaa siis mieluummin laskea ja nostaa lentokorkeutta maanmuotojen mukaan. Rinteitä noustessa niitä voivat myös avittaa vuorta pitkin kohoavat ilmanvirrat.

Tutkimuksen julkaisi Science.