Kuvapörssi

Ampiainenkin olisi iso, jos ilmassa olisi enemmän happea.

Jos ilmassa olisi enemmän happea, hyönteiset kasvaisivat valtavan kokoisiksi, väittää yhdysvaltalainen tutkimus.

"Paleotsooisen maailmankauden hyönteiset olivat suurikokoisia, koska niillä oli enemmän happea käytössään”, selitti Midwestern-yliopiston tutkija Alaxander Kaiser ryhmänsä tuloksia Comparative Physiology -konferessissa. Paleotsooisella kaudella ilmassa oli 35 prosenttia happea, kun sitä on nyt vain 21 prosenttia. Tuolloin esimerkiksi sudenkorennon siipiväli oli 75 senttiä.

Hyönteisissä happea eivät kuljeta veren solut vaan erityiset ilmaputket. Putkisto taas määrittää, miten suureksi hyönteinen voi kasvaa. Mitä suurempi hyönteinen, sitä laajemman ilmaputkiston se tarvitsee.

Kun Kaiser tutki asiaa kovakuoriaisilla, ilmeni, että ilmaputkiston kokoa rajoittaa hyönteisen jalan ja kehon yhteyskohta: putki ei voi kasvaa yli tietyn läpimitan, mikä puolestaan määrää maksimin hapen kuljetusmäärälle. Tämän perusteella tutkijat laskivat, etteivät kovakuoriaiset voi nykyoloissa kasvaa yli 15-senttisiksi – ja tämä tosiaan on suurimman tunnetun kovakuoriaisen (Titanus giganteus) mitta.

Miksei kehon ja jalan rajapinta sitten rajoittanut hyönteisten kasvua paleotsooisella kaudella? Esimerkiksi sudenkorennon rakennehan oli silloin aivan sama kuin nykyäänkin.

"Kun happea oli runsaammin ilmassa, kapeakin ilmaputki kuljetti tarpeeksi happea suuremmalle hyönteiselle", Kaiser selittää.

Eliöt voivat itsekin silputa muovipussin mereen