Avaruudesta 1977 tullut radiosignaali askarruttaa yhä tutkijoita. Kuva: Shutterstock

Eksoplaneettoja käsittelevästä Youtube-kanavasta tuttu Alberto Caballero käytti etsintöjensä lähteenä Gaia-avaruusteleskoopin arkistoa.

Joukko tähtitieteilijöitä nappasi 43 vuotta sitten Ohion yliopiston Big Ear -radioteleskoopilla voimakkaan signaalin, jonka alkuperä on pysynyt varmistamatta näihin päiviin saakka.

72 sekunnin mittainen signaali saatiin elokuussa 1977 Jousimiehen tähdistön suunnalta. Signaali oli niin hämmästyttävä, että tähtitieteilijä Jerry Ehrman kirjoitti tietokoneen tulosteen reunaan Wow!, suomeksi vau!

Nyt harrastajatähtitieteilijä Alberto Caballero kertoo löytäneensä Wow-signaalin mahdollisen lähteen.

Havaitun signaalin erikoisuutta korosti sen tuntematon lähde. Syynä ei näyttänyt olevan asteroidi, eksoplaneetta, tähti tai mikään Maan pinnalta tullut viesti.

Moni onkin pitänyt signaalia merkkinä ulkoavaruuden älyllisestä elämästä. Myös Caballero ryhtyi etsimään signaalin alkuperää sillä oletuksella, että sen lähettäjänä on toinen älyllinen elämänmuoto.

Hän julkaisi löydöksestään vertaisarvioimattoman raportin Arxiv-palvelussa. Aiheesta uutisoi muun muassa Phys.org -verkkosivusto.

Caballero etsi Euroopan avaruusjärjestön (Esa) julkisesta Gaia-arkistosta Auringon kaltaisia tähtiä, jotka sijaitsivat Jousimiehen tähdistön suunnalla. Vuonna 2013 laukaistu Gaia-avaruusteleskooppi on piirtänyt tähän mennessä tarkinta kuvaa galaksistamme kartoittamalla yli 1,3 miljardia tähteä.

Etsintöjen seurauksena Caballero kertoo löytäneensä sopivan tähden, joka sijaitsee signaalin lähtöpaikan suunnassa. Hänen mukaansa kyseinen tähti, 2MASS 19281982-2640123, on kuin peilikuva Auringosta.

Sen ympäriltä voisi siis löytyä Maan kaltaisia eksoplaneettoja ja siten elämää, Caballero pohti.

Signaalin alkuperästä on tehty vuosien varrella muitakin tutkimuksia. Vuonna 2017 yhdysvaltalainen tutkimusryhmä kertoi todistaneensa teorian, jonka mukaan signaalin lähteenä oli komeetta.

Wow-signaali kulki samalla 1 420 megahertsin taajuudella, jolla myös kaasumainen vety säteilee. Tutkimusryhmä esitti, että signaalin lähteenä oli Maan ohi kulkeneen komeetan vetypilvi. Teleskoopin tarkkailemalta alueelta oli heidän mukaansa kulkenut kaksi komeettaa, joista ei vielä 70-luvulla tiedetty.

Kolme vuotta sitten nämä komeetat ohittivat Maan uudelleen, jolloin tutkijat pääsivät testaamaan teoriaansa. He havaitsivat, että 266/P Christensen -nimisen komeetan lähettämät signaalit vastasivat vuonna 1977 napattua signaalia.

Arvoitus näytti jo ratkenneen, mutta tutkimuksen julkaisun jälkeen monet tähtitieteilijät ilmoittivat, etteivät he hyväksyneet sen tuloksia.

Muun muassa signaalin alkuperäinen havaitsija Jerry Ehrman huomautti, että jos lähteenä olisi ollut komeetta, signaali olisi pitänyt havaita kaksi kertaa peräkkäin. Hänen mukaansa Big Ear -teleskooppi otti signaaleita vastaan kahdella vastaanottimella, jotka kuuntelivat avaruutta hieman eriaikaisesti.

”Meidän olisi pitänyt kuulla sama signaali kolmen minuutin aikana kahdesti, mutta emme havainneet jälkimmäistä”, Ehrman kertoi Live Science -lehdelle vuonna 2017.

Hänen mukaansa signaali ei toistunut, sillä se katosi teleskoopin kentästä yhtäkkisesti. Komeetta ei kuitenkaan olisi voinut karata teleskoopin ulottumattomiin niin nopeasti.

Maapallon ulkopuolista älyllistä elämää etsivän Seti-instituutin tutkija Seth Shostak liittyi epäilijöiden joukkoon sanomalla, ettei komeetta pystyisi tuottamaan riittävästi vetyä niin voimakkaan signaalin aikaansaamiseksi.

Kriitikot eivät olleet vakuuttuneita siitäkään, että signaalin takana olisivat avaruusolennot. Ehrmanin mukaan vastaavanlaisia äkkinäisiä signaaleja voivat aiheuttaa myös esimerkiksi nopeat radiopurkaukset.

Toisaalta signaalin takana saattoi olla pelkkä teleskoopin toimintahäiriö.

Deimos

Ja kannataako universumiin lähettää koordinaatteja ja viestejä olemassa olosta? Vähän kuin lähettäisi menun vieraalle "sivilisaatiolle". Tulkaa ruokailemaan tänne. Täällä on ravintoa.

Todennäköinen WOW-signaalin syy on kuitenkin jonkin kosmisen objektin röyhtäys avaruuteen. Neutronitähti tai magnetar jne.... Tai jokin muu tuntematon kosminen mullistus.

Kaikesta huolimatta hiljaista on. Missä kaikki ovat kysyy eräs URSAn kirjakin.

Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

b_e_y_o_n_d

Kvasibeatnik kirjoitti:
Avaruustutkijat, heh. Kuuntelevat radiota, ja eivät tiedä menikö ohi pilvi vai älyllinen olento, vaikka aikaa on ollut selvittää yli neljäkymmentä vuotta.

"WOW!  - Teleskoopin toimintahäiriö aiheutti maailman pisimpään kestäneen salaliittoteorian" uutisoi New York Times vuonna 3020..

Under the sky, under the heavens, there is but one family. It just so happens that people are different.
-Bruce Lee