Kuvapörssi

Syöpäsolut jäljitettiin yhteen yksilöön.

Koirien harvinainen CTVT-syöpä, joka tunnetaan myös Stickerin sarkoomana, paljastui yllättäen tartuntataudiksi. Se leviää yksilöstä toiseen sukupuolikontaktissa tai nuolemalla kasvaimen infektoimia alueita. Syöpäsolut yksinkertaisesti siirtyvät toiseen yksilöön ja alkavat kasvaa uudessa isännässä.

Tutkijat pääsivät syövän lähteille perehtymällä eri puolilta maailmaa kerättyjen kasvainten genetiikkaan. He havaitsivat, että syöpäsolujen dna ei vastannut niiden isäntäyksilön dna:ta, eli kasvaimet eivät voineet olla isännän omia villiintyneitä soluja. Sen sijaan eri puolilta maapalloa kerättyjen syöpäsolujen geneettinen sormenjälki oli niin samanlainen, että niiden täytyi tulla samasta lähteestä. Tarkempi analyysi osoitti, että syöpäsolut todella saivat alkunsa yhdessä ainoassa koira- tai susiyksilössä noin kaksisataa vuotta sitten, minkä jälkeen ne ovat levinneet ympäri maapalloa.

– Syöpäsolut siis käyttäytyvät jossain määrin samalla tavalla kuin parasiitit, toteaa tutkimusta johtanut Robin Weiss Oxfordin yliopistosta.

CTVT sotii nykyisiä syöpäkäsityksiä vastaan myös toisella tavalla. Vakiintuneen käsityksen mukaan syöpien ikä korreloi niiden virulenssin kanssa. Mitä vanhempi syöpäsolu, sitä enemmän siinä tapahtuu mutaatioita ja sitä pahanlaatuisemmaksi se muuttuu. CTVT:n jäljittäminen kahden sadan vuoden päähän tekee siitä kuitenkin vanhimman tunnetun ”yksittäisen” syövän, mutta se harvoin johtaa kuolemaan hyväkuntoisilla koirilla. Toisin sanoen se on rauhoittunut iän myötä.

Tutkimuksesta kertoi Cell-lehti.

Lue lisää Sciencen tai Naturen sivuilta.