Australian Nullarborin aavikon meteoriittikameroiden tallentama 180 asteen kuvakulma taivaalle. Valotusaikana on lähes koko yö, joten tähdet näkyvät valkoisina juovina. Meteoriittien jäljet halkovat tähtijuovia. Kuva: The Desert Fireball Network

Tutkijat saivat jäljitettyä Länsi-Australian aavikolle pudonneen meteoriitin todennäköisen alkuperän uuden seurantajärjestelmän avulla.

Meteoriittien tutkimus antaa arvokasta tietoa aurinkokunnan synnyn aikaisista oloista. Tutkijoiden harmiksi tähän saakka on ollut todella harvinaista, että löydetyn meteoriitin alkuperä selviää.

Muutama vuosi sitten Australian Nullarborin aavikolle kuitenkin pystytettiin kameraverkosto, joka kuvaa yötaivasta meteoriittien putoamisen varalta. Kun tutkijat havaitsevat meteoriitin kuvista, sen rata voidaan laskea meteoriitin alkuperän ja putoamispaikan selvittämiseksi. Aavikkomaisemasta tumma kivi on helppo paikantaa.

Tulosta alkoi syntyä heinäkuussa 2007, kun krikettipallon kokoinen meteoriitti löydettiin vain päivä putoamisensa jälkeen kameroiden siitä ottamien kuvien perusteella. Lontoon Imperial Collegessa työskentelevä Phil Bland kollegoineen laski mötikän seuranneen meteoriitille epätavallista, maan kiertorataa muistuttavaa rataa auringon ympäri ennen putoamistaan maahan.

Meteoriitti on epätavallinen myös siksi, että siinä on basalttia, joka on vulkaaninen kivilaji. Tutkijat epäilevät sen olevan peräisin jostain Marsin ja Jupiterin välisen sisemmän asteroidivyöhykkeen asteroidista, mutta ei kuitenkaan tunnetuimmasta basalttia sisältävien meteoriittien lähteestä, 4 Vesta-asteroidista. Tutkijat päättelivät, että basaltin täytyy olla luultua yleisempää sisemmän asteroidivyöhykkeen kivissä.

Tämä tukee teoriaa, jonka mukaan asteroidivyöhykkeen asteroidit syntyivät syvällä Aurinkokunnan sisäosissa. Asteroidien uskotaan olevan maankaltaisten planeettojen rakennuspalikoita.